MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Meer dan 30 jaar geleden, in 1984 om precies te zijn, wilde Ferrari zich graag onderscheiden door een project te lanceren volgens de ‘Groep B’-normen van de FIA. Het doel? Een monster bouwen dat zowel in de race als op de weg tot een echte mythe zou uitgroeien. En zo zag de 288 GTO het levenslicht...
Volgens de voorschriften van de FIA moesten er minstens 200 exemplaren geproduceerd worden. Uiteindelijk zou Ferrari gezien het succes er nog 72 stuks bovenop doen. De wagen was in staat buitengewone prestaties neer te zetten: extreem licht (1,2 ton) en aangezet door een V8 biturbo met 400 pk kon hij in 4,8 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur spurten. Zijn topsnelheid: een magische 300 kilometer per uur. Voor die tijd ongeziene cijfers...
Maar wanneer de competitieversie bijna klaar was, besliste de FIA om de Groep B-divisie op te heffen. Reden: het hoge aantal dodelijke ongevallen. De rallywagens werden ondergebracht in musea, net als de competitieversie van deze 288 GTO. Niet onbelangrijk: uitendelijk zou deze wagen als basis dienen voor een zekere... F40.
Dit exemplaar werd nieuw verkocht in Japan, aan een zeker meneer Yoshiho Matsuda. Een belangrijk verzamelaar van Ferrari, want hij bezat, onder andere, niet minder dan 250 GTO’s. De 288 GTO deed voor hem zelfs af en toe dienst als dagdagelijkse wagen. Nochtans stond er niet eens 9.500 kilometer op de teller in 2010. Op deze datum werd het voertuig naar de Verenigde Staten gestuurd, waar het nu voorgesteld wordt op de veiling van RM Sotheby’s. De geschatte waarde? Meer dan 2 miljoen euro!
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...