Roma is de naam van een nieuwe coupé die
Ferrari zopas heeft onthuld. Het is het vijfde en laatste model dat het
daglicht zag in 2019, een jaar met bijzonder veel nieuws uit Maranello.
Nieuw segment
Met de Roma treedt Ferrari toe tot een segment
dat het tot op heden links had laten liggen. Met zijn centraal voorin
geplaatste motor komt dit model de Jaguar F-Type en Mercedes-AMG GT het vuur
aan de schenen leggen. Hij is 4,65 meter lang, 1,97 meter breed en 1,30 meter
hoog en staat op een wielbasis van 2,67 meter. Daarmee zit hij qua formaat
tussen een Aston Martin Vantage en een DB11 en schurkt hij dicht aan bij de
onvermoeibare Porsche 911, al houdt die laatste natuurlijk wel vast aan zijn
achterin geplaatste motor.
V8 en 8 versnellingen
Onder de motorkap van de Roma ligt een V8 van
3.855 cc met drukvoeding, goed voor 620 pk bij 7.500 o/m en een koppel van 760
Nm bij 3.000 tot 5.750 o/m. Om al dat koppel te verwerken krijgt de coupé een
nieuwe gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling die acht verhoudingen
telt. En dankzij een volledig nieuw chassis, dat voor 70 procent uit nieuwe
onderdelen bestaat die vooral bijzonder licht zijn, heeft de Roma een knappe
verhouding gewicht-vermogen van 2,37 kg/pk.
Voor het design kiest Ferrari voor lijnen die veel
soberder en vloeiender zijn dan de soms wat gewrongen creaties die we recent
van het merk gewoon waren geworden. Het front doet wat denken aan de speedsters
Monza SP1 en SP2 terwijl de zeer brede achterkant met smalle horizontale
lichten inspiratie lijkt te hebben gevonden bij de meest recente Aston Martins.
Wat niet wegneemt dat het eindresultaat bijzonder geslaagd is.
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit
Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.