Fiat Concept Centoventi mikt op “democratische” elektromobiliteit

Verrassing: Fiat toont in Genève een conceptmodel voor een stadsauto. De voorbode van een “democratisch antwoord” op elektromobiliteit, zo zeggen de Italianen. De auto is extreem personaliseerbaar.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 05 maart 2019
  • Elektrisch
  • 1.777 weergaven

Fiat Concept Centoventi mikt op “democratische” elektromobiliteit

Voor zijn 120ste verjaardag pakt Fiat uit met de voorbode van een kleine elektrische stadsauto, die simpelweg “Centoventi” heet (“120” in het Italiaans). De kubistische stijl geeft al wat weg over de volgende generatie van de Panda. Met zijn 3,68 meter heeft het conceptmodel zowat dezelfde afmetingen als de 3,65 meter lange Panda.

Fiat Concept Centoventi mikt op “democratische” elektromobiliteit
Fiat Concept Centoventi mikt op “democratische” elektromobiliteit

Extra batterijen

Om de kostprijs te drukken heeft Fiat een origineel idee: de auto krijgt af fabriek een batterij met een rijbereik van 100 kilometer. Wie verder wil kunnen rijden, kan tot drie extra batterijen kopen of huren, die elk 100 kilometer toevoegen. Een officiële Fiat-dealer installeert ze dan onder de vloer.

Fiat Concept Centoventi mikt op “democratische” elektromobiliteit

Tot 500 kilometer

Je kunt dan nog een vijfde batterij installeren onder de passagierszetel. Die zou losgekoppeld kunnen worden en rechtstreeks opgeladen aan een stopcontact of in de garage van de klant, zegt Fiat. Daardoor bedraagt het volledige rijbereik 500 kilometer.

Fiat Concept Centoventi mikt op “democratische” elektromobiliteit
Fiat Concept Centoventi mikt op “democratische” elektromobiliteit

Personaliseerbaar

De Centoventi zou worden verkocht als een standaardauto om de prijs opnieuw te drukken, maar je zou kunnen kiezen uit vier verschillende daken en bumpers, vier velgdesigns en vier “exterieurkits”. Online kun je dan nog 114 accessoires kopen en zelf installeren.

Fiat Concept Centoventi mikt op “democratische” elektromobiliteit

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Wordt de Polestar 7 in Europa gebouwd?

Wordt de Polestar 7 in Europa gebouwd?

Binnen 5 jaar wil de Chinees-Zweedse autobouwer sommige van zijn modellen op het Oude Continent bouwen.

De Audi RS 6 en RS 7 krijgen een Performance-versie!

De Audi RS 6 en RS 7 krijgen een Performance-versie!

Ook bij Audi betekent ‘Performance’ meer vermogen, en dat zorgt bij de RS 6 en RS 7 voor nog eens 30 pk en 50 Nm koppel extra!

De wedergeboorte van Lancia is begonnen

De wedergeboorte van Lancia is begonnen

De toekomst van het Italiaanse merk geeft zich beetje bij beetje bloot.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km