Fiat Concept Centoventi mikt op “democratische” elektromobiliteit

Verrassing: Fiat toont in Genève een conceptmodel voor een stadsauto. De voorbode van een “democratisch antwoord” op elektromobiliteit, zo zeggen de Italianen. De auto is extreem personaliseerbaar.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 05 maart 2019
  • Elektrisch

Fiat Concept Centoventi mikt op “democratische” elektromobiliteit

Voor zijn 120ste verjaardag pakt Fiat uit met de voorbode van een kleine elektrische stadsauto, die simpelweg “Centoventi” heet (“120” in het Italiaans). De kubistische stijl geeft al wat weg over de volgende generatie van de Panda. Met zijn 3,68 meter heeft het conceptmodel zowat dezelfde afmetingen als de 3,65 meter lange Panda.

Fiat Concept Centoventi mikt op “democratische” elektromobiliteit
Fiat Concept Centoventi mikt op “democratische” elektromobiliteit

Extra batterijen

Om de kostprijs te drukken heeft Fiat een origineel idee: de auto krijgt af fabriek een batterij met een rijbereik van 100 kilometer. Wie verder wil kunnen rijden, kan tot drie extra batterijen kopen of huren, die elk 100 kilometer toevoegen. Een officiële Fiat-dealer installeert ze dan onder de vloer.

Fiat Concept Centoventi mikt op “democratische” elektromobiliteit

Tot 500 kilometer

Je kunt dan nog een vijfde batterij installeren onder de passagierszetel. Die zou losgekoppeld kunnen worden en rechtstreeks opgeladen aan een stopcontact of in de garage van de klant, zegt Fiat. Daardoor bedraagt het volledige rijbereik 500 kilometer.

Fiat Concept Centoventi mikt op “democratische” elektromobiliteit
Fiat Concept Centoventi mikt op “democratische” elektromobiliteit

Personaliseerbaar

De Centoventi zou worden verkocht als een standaardauto om de prijs opnieuw te drukken, maar je zou kunnen kiezen uit vier verschillende daken en bumpers, vier velgdesigns en vier “exterieurkits”. Online kun je dan nog 114 accessoires kopen en zelf installeren.

Fiat Concept Centoventi mikt op “democratische” elektromobiliteit

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km