Fiat Punto: einde van een tijdperk

Na een lange en rijke carrière gaat de Fiat Punto nu officieel op pensioen. Het laatste exemplaar is van de band gelopen in de fabriek van Melfi. Zonder opvolger?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 07 augustus 2018

Een paar dagen na het trieste overlijden van Sergio Marchionne, de charismatische leider van de groep Fiat Chrysler, worden liefhebbers van Italiaanse auto’s met een tweede afscheid geconfronteerd: de Fiat Punto verdwijnt. Na meer dan 9 miljoen exemplaren over 3 generaties wordt de sympathieke Italiaan definitief uit het aanbod geschrapt zonder echte opvolging.

Vijfentwintig jaar

In de fleur van zijn leven, op zijn 25ste, trekt de Fiat Punto zich dus terug. Ter herinnering: zijn carrière begon in 1993 toen hij de Fiat Uno afloste. Het bolronde autootje kende destijds een onvoorstelbaar commercieel succes dankzij zijn lijnenspel van de hand van Giugiaro. Tussen 1993 en 1999 assembleerde Fiat er meer dan 3,5 miljoen van.

Met verlenging

In 1999 kwam de tweede generatie van de Punto op de markt, zodat de verkoopcijfers van het moederhuis weer een boost kregen. Deze versie kende een carrière met verlenging, want hij bleef tot 2012 in het aanbod. In totaal zijn er meer dan 5 miljoen exemplaren van gebouwd.

De “Grande” fout?

De derde Punto werd oorspronkelijk onder de naam Grande Punto in 2005 op de markt gebracht. Hij was gevoelig langer dan zijn voorgangers en werd daarom aangeboden als een ruimer alternatief voor de Punto II, die bij het begin van de carrière van de “Grande” nog gewoon in het aanbod bleef. Vanaf 2012 werd de jongste generatie de enige overblijver en mocht hij weer gewoon Punto heten. De Grande Punto kende een mooie commerciële start van zijn carrière, maar de verkoopcijfers zakten al snel in. Ondanks een ellenlange carrière van liefst 13 jaar kende de derde generatie niet het succes van zijn voorouders: Fiat wist er ‘slechts’ een miljoen van te verpatsen. De laatste Punto-generatie voor de Europese markt liep van de band in de fabriek van Melfi. Voor de toekomst wil Fiat zich concentreren op zijn 500-familie en op de compacte Panda om de opvolging te verzekeren.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km