Wat, heb je nog nooit gehoord van Rivian? Deze nieuwe Amerikaanse autobouwer is nochtans veel in het nieuws de laatste tijd. Eerst met zijn nieuwste creaties: de R1T pick-up en de R1S SUV. Maar ook omwille van zijn beursgang, waarbij het bedrijf een kapitaal van 100 miljard wist op te halen! Er zal met andere woorden rekening gehouden moeten worden met Rivian de komende jaren. Maar dat geldt niet voor Ford, toch niet op technisch vlak, ondanks het feit dat de Amerikaanse gigant één van de hoofdaandeelhouders is van de start-up.
Te veel verschillen
Voor Ford, dat nochtans ook inzet op elektrische pick-ups en SUV’s, staat er immers geen samenwerking op het programma omdat er te veel verschillen zijn tussen de opbouw van de twee bedrijven. En ook hier speelt de chipcrisis. De twee autobouwers willen zich immers eerder concentreren op de levering van hun eigen modellen, wat al geen sinecure is.
Ford als verliezer?
Zou Ford een slechte zaak gedaan hebben door meer dan een half miljard dollar te investeren in Rivian? In tegendeel, want hoewel een uitwisseling van onderdelen niet voorzien is op dit moment, belet dat de gigant niet om geld te verdienen. De waarde van het aandeel van Ford in de Amerikaanse start-up is immers vertienvoudigd sinds
Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Over de auteur: Vanhouche Sébastien
Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.