Ford en Rivian: geen samenwerking voorzien

Hoewel het merk met het blauwe ovaal een belangrijke aandeelhouder is van de elektrische start-up, staat er geen gemeenschappelijk voertuigplatform op het programma. Maar dat belet de twee merken niet om solidair te zijn.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 23 november 2021
  • Sector

Wat, heb je nog nooit gehoord van Rivian? Deze nieuwe Amerikaanse autobouwer is nochtans veel in het nieuws de laatste tijd. Eerst met zijn nieuwste creaties: de R1T pick-up en de R1S SUV. Maar ook omwille van zijn beursgang, waarbij het bedrijf een kapitaal van 100 miljard wist op te halen! Er zal met andere woorden rekening gehouden moeten worden met Rivian de komende jaren. Maar dat geldt niet voor Ford, toch niet op technisch vlak, ondanks het feit dat de Amerikaanse gigant één van de hoofdaandeelhouders is van de start-up. 

Te veel verschillen

Voor Ford, dat nochtans ook inzet op elektrische pick-ups en SUV’s, staat er immers geen samenwerking op het programma omdat er te veel verschillen zijn tussen de opbouw van de twee bedrijven. En ook hier speelt de chipcrisis. De twee autobouwers willen zich immers eerder concentreren op de levering van hun eigen modellen, wat al geen sinecure is. 

Ford als verliezer?

Zou Ford een slechte zaak gedaan hebben door meer dan een half miljard dollar te investeren in Rivian? In tegendeel, want hoewel een uitwisseling van onderdelen niet voorzien is op dit moment, belet dat de gigant niet om geld te verdienen. De waarde van het aandeel van Ford in de Amerikaanse start-up is immers vertienvoudigd sinds 


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Win een plaats als co-piloot in een Porsche GT3 of GT4!

Win een plaats als co-piloot in een Porsche GT3 of GT4!

Ben jij er klaar voor om de sensatie van je leven te ervaren? Vroom heeft 5 felbegeerde plaatsen veiliggesteld, zodat jij de co-piloot kan worden van een Porsche GT3 of GT4 tijdens de Porsche Club Francorchamps Days op 8 of 9 april. Wees er snel bij voordat deze unieke kans aan je voorbij gaat!

Volkswagen Polo G40: vergeten sportieveling met trompet!

Volkswagen Polo G40: vergeten sportieveling met trompet!

Een grote compressor in een kleine Polo? Dat klinkt als een verleidelijk recept, en het bewijst dat de Volkswagen-groep – met een klein duwtje in de rug – weldegelijk een echte funauto kan bouwen!

Mitsubishi XRT Concept: de toekomstige L200?

Mitsubishi XRT Concept: de toekomstige L200?

Deze Mitsubishi XRT Concept is de voorbode van de volgende L200. Hij komt op de markt in Thailand en vervolgens in de rest van Azië en Oceanië, maar zal hij tot Europa geraken?

Reportage: QUQUQ, een campervan in pakketvorm!

Reportage: QUQUQ, een campervan in pakketvorm!

In plaats van een ‘echte’ camper te moeten kopen, kan je ook tijdelijk de nodige accessoires in een op maat gemaakte module voor je auto aanschaffen. Zoals met de QUQUQ Busbox-4, speciaal gemaakt voor de meest lifestylegeoriënteerde EV van het moment: de VW ID. Buzz!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 23.999
2018
24.489 km
€ 56.181
2021
1.500 km