Ford en VW investeren niet langer in autonoom rijden via Argo AI

Het Amerikaanse bedrijf zegt dat het zijn missie niet zal verderzetten.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 27 oktober 2022
  • Sector

Ford kondigde gisteren een kwartaalverlies aan van $827 miljoen. Niet omdat de zaken niet goed draaien – de omzet lag immers 10% hoger dan in het derde kwartaal van vorig jaar – maar wel omdat het zijn investering in Argo AI voor $ 2.7 miljard afschrijft. Het beschouwt die investering daarmee als verloren. Ook Volkswagen, de tweede grote aandeelhouder in Argo, investeert niet langer in het bedrijf.

Autonoom rijden op de lange baan?

De toekomst zag er nochtans veelbelovend uit voor Argo AI. De start-up ontwikkelde artificiële intelligentie die nuttig zou zijn voor zelfrijdende auto’s. Ford zag een grote toekomst weggelegd voor de technologie toen het begin 2017 een miljard dollar investeerde in het bedrijf. Toen in 2019 een samenwerking tussen Ford en Volkswagen werd aangekondigd, maakte Argo AI deel uit van de deal, en werd VW een gelijkwaardige partner in het bedrijf, met vers geld van beide autobouwers.

Maar tijden veranderen. Volledig zelfrijdende auto’s zijn er amper en het is niet duidelijk wanneer dat wel het geval zal zijn. Volgens persbureau Reuters is de waarde van zowat alle bedrijven die onderzoek doen naar zelfrijdende technologieën (Cruise, Waymo, Mobileye) gedaald, terwijl de autosector de afgelopen jaren naar schatting zo’n 100 miljard dollar investeerden. Autobouwers kijken volgens specialisten op tegen de langdurige investeringen in een technologie waarvan ze niet zeker zijn wanneer en of ze ooit winstgevend zal worden, en kiezen eieren voor hun geld.

Hoe moet het verder met Argo AI?

Niet dat ze stoppen met het onderzoek naar die technologieën, maar het wordt wel voor een groter stuk intern gedaan. Ford heeft al met Argo AI afgesproken dat het een deel van het personeel zou overnemen. Volkswagen doet hetzelfde en werk ook verder aan technologie voor autonoom rijden met Bosch en het Chinese Horizon Robotics. Argo AI zelf zegt dat het “zijn missie als bedrijf niet zal verderzetten”. De toekomst van het bedrijf lijkt dus eindig.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Ford.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km