Ford Focus: 48 volt-hybride en digitaal instrumentenbord

Ford breidt het aantal microhybrides in zijn aanbod uit. Vandaag krijgt de Focus een elektrisch duwtje van 48 volt in de rug. Die stap brengt meteen ook een digitaal instrumentenbord met zich mee.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 23 juni 2020
  • Lancering
  • 536 weergaven

Ford Focus: 48 volt-hybride en digitaal instrumentenbord

Na de Puma, de Kuga en de Fiesta gaat nu ook de Focus voor mildhybride technologie. De 1.0 EcoBoost-benzinemotor met 125 of 155 pk kan voortaan als microhybride worden besteld. De techniek is ondertussen gekend: de traditionele alternator is vervangen door een krachtige alternator-starter waardoor de energie die gebruikelijk verloren gaat tijdens het vertragen kan worden gerecupereerd om een 48V-batterij op te laden. Die zit onder de voorste passagiersstoel en kan vervolgens de alternator-starter stroom geven waardoor hij de verbrandingsmotor een duwtje geeft bij normaal rijden en bij accelereren (+ 24 Nm volgens Ford). Bovendien kan de accu ook de elektrische accessoires voeden.

Ford Focus: 48 volt-hybride en digitaal instrumentenbord

Als gevolg daarvan daalt de gehomologeerde NEDC2 CO2-uitstoot van de Focus 1.0 EcoBoost 125 en 155 naar 94 en 93 g/km (115 g/km WLTP in beide gevallen).

Ford Focus: 48 volt-hybride en digitaal instrumentenbord

Tegelijk introduceert Ford een nieuw digitaal instrumentenbord in de Focus om het model bij de tijd te houden. Het maakt gebruik van een 12,3 duim groot personaliseerbaar scherm.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten concept: Jaguar XF10, de supercar met een machtige V10!

Vergeten concept: Jaguar XF10, de supercar met een machtige V10!

Hij had Ferrari’s en Lamborghini’s het leven zuur kunnen maken met zijn technologie uit de F1. Hij had het blazoen van de Britse autobouwer kunnen oppoetsen en het merk tussen de meest prestigieuze ter wereld verheffen. Helaas, de Jaguar XF10 kwam er niet...

Porsche Design wordt 50, en dat moet gevierd worden!

Porsche Design wordt 50, en dat moet gevierd worden!

Een verjaardag die gevierd wordt met een exclusieve 911!

Volkswagen Lamando, mini Arteon

Volkswagen Lamando, mini Arteon

De Golf krijgt een grote vierdeurs coupéversie, à la Arteon. Jammer genoeg is dit model enkel bestemd voor de Chinese markt.

BMW zegt vaarwel tegen de V12 in zijn gamma

BMW zegt vaarwel tegen de V12 in zijn gamma

Deze nobele aandrijving wordt voor de allerlaatste keer gebruikt door BMW in een gelimiteerde editie van de 7 Reeks. Daarna is het over en uit voor de V12 in de auto’s van de Beierse autobouwer.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

3,5 /5 Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

Op papier beschikt de eerste elektrische SUV van Ssangyong over alle troeven om te scoren: gebruiksgemak, een volledige uitrusting en een competitieve prijs. Maar is deze Korando e-Motion echt zo interessant?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

De besteltabellen van de de 100% elektrische versie van het compacte Franse model gaan net op tijd voor Kerst open! Maar hoeveel kost dit grote geschenk je?

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 27.090
2022
6 km

Benzine, Automaat

€ 25.815
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 36.820
2022
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 13.890
2018
55.000 km

Diesel, Automaat

€ 53.000
2021
23.070 km

Benzine, Automaat

€ 19.850
2018
29.800 km

Benzine, Automaat

€ 31.990
2021
44.000 km