Ford: Focus en Fiesta krijgen een hybride EcoBoost

Ford wil de elektrificatie van zijn gamma versnellen. Zo bevestigt het dat er in 2020 in de Fiesta en de Focus een hybride variant komt van de driecilinder 1.0 EcoBoost.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 26 maart 2019
  • Elektrisch

Hoewel je het vandaag nog niet echt kan zien in het Ford-gamma krijgt elk van de nieuwe modellen van het Amerikaanse merk een of meerdere geëlektrificeerde motorversies. Net zoals bij andere autobouwers wordt over meerdere oplossingen nagedacht: microhybrides, ‘klassieke’ hybrides, plug-in hybrides en een volledig elektrische aandrijving. Nadat Ford op het salon van Brussel de hybride Mondeo break en de plug-in hybride versie van zijn bestelwagen Transit Custom liet zien, kondigt het vandaag het vervolg van zijn offensief aan.

Afspraak begin april

Dat offensief zal begin volgende maand met de nodige luister worden onthuld. Ford Europe vraagt namelijk om alvast 2 april in de agenda te noteren om kennis te maken met zijn nieuwigheden op het vlak van geëlektrificeerde voertuigen. Dat zal gebeuren tijdens een evenement in Amsterdam.

Hybride EcoBoost

In afwachting daarvan geeft Ford ons alvast een paar kruimeltjes informatie om ons ongeduld te temperen. Zo geeft het aan dat de nieuwe Focus en Fiesta vanaf 2020 recht hebben op een microhybride versie van de 1.0 EcoBoost-benzinemotor. Die laatste krijgt een alternator-starter met tandriemaandrijving die energie kan recupereren tijdens het vertragen. Die wordt dan opgeslagen in een lithium-ionbatterij van 48 volt. Daarna kan die stroom worden ingezet om de verbrandingsmotor te ondersteunen bij het hernemen, maar ook om de boordsystemen van de auto te voeden. Begin april zouden we meer te weten moeten komen over de technische kenmerken van het systeem.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km