Ford Ka+: slachtoffer van de strengere CO2-normen

Het aanbod aan betaalbare stadsauto’s dreigt de komende jaren stevig af te nemen. Bij Ford zal de Ka+ binnenkort verdwijnen door de toekomstige CO2-boetes. Wie er een wil kopen, moet zich dus haasten.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 30 juli 2019

Stadsauto’s pakken vaak uit met bijzonder competitieve prijzen, waardoor constructeurs er geen grote marges op kunnen nemen. Meer zelfs: de kleine modellen moeten ook beantwoorden aan de steeds strengere veiligheids- en milieueisen, waardoor de ontwikkelingskosten voor de constructeurs te groot worden. Daardoor kregen we de afgelopen jaren heel wat stadsauto’s die door enkele constructeurs samen werden ontwikkeld, en stadsauto’s die gebaseerd waren op lowcostmodellen van internationale markten. De toekomstige uitstootnormen die dure hybrideoplossingen opleggen om de CO2-uitstoot te reduceren maken het probleem alleen maar groter. Daardoor zullen kleine en lichte auto’s in Europa paradoxaal genoeg verdwijnen door de strengere uitstootnormen.

Korte carrière

Bij Ford zal de Ka+ daardoor binnenkort van de Europese markt verdwijnen. Een woordvoerder van het merk bevestigde aan Automotive News Europe dat de Ka+ vanaf 2020 CO2-boetes riskeert en dus een stuk minder aantrekkelijk wordt voor klanten in zijn competitieve segment. De laatste leveringen van Ka+-modellen voor Europa zijn in september gepland. De Ka+ heeft er dan een bijzonder korte carrière opzitten in Europa: het instapmodel, dat gebouwd wordt in India, verscheen bij ons in 2016 en kreeg in 2018 een lichte update.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Source ©: Automotive News Europe.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km