Ford laat VW’s MEB-platform vallen in de toekomst

En kondigt dat aan nog voor het eerste model van het Amerikaanse merk op basis van het Duitse elektrische onderstel gebouwd wordt.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 19 januari 2023
  • Sector
  • 1.574 weergaven

In 2018 kondigden Ford en de Volkswagen groep aan dat ze gingen samenwerken om op die manier elektrische voertuigen, bestelwagens en zelfrijdende technologieën sneller en efficiënter op de markt te brengen. Dat leverde ondertussen al een door Volkswagen gebouwde Connect op bij Ford en een door Ford gebouwde Volkswagen Amarok.

Onafhankelijkere koers

Maar de ‘Deutsch-Amerikanische Freundschaft’ lijkt op personenwagenvlak geen lang leven beschoren. Nog voor Ford in Keulen begint met de productie van zijn eerste SUV op VW’s MEB-onderstel, heeft het aan de collega’s van het Duitse Automobilwoche laten weten dat het in de toekomst minder afhankelijk wil zijn van het Duitse concern. Eerder al werd besloten om de gezamenlijke ontwikkeling van technologieën voor autonoom rijden via Argo AI stop te zetten.

Concreet betekent het ‘minder afhankelijk worden’ dat Ford werkt aan een eigen elektrisch platform dat na twee modellen op MEB-basis dienst zal doen voor de elektrische modellen die Ford op de markt brengt in de toekomst. Tegen 2026 willen de Amerikanen zo’n 600.000 elektrische auto’s aan de man brengen in Europa, waarvan een groot gedeelte nog op het MEB-onderstel, dat de ideale startbasis vormt om het elektrische gamma van Ford uit te breiden. Maar tegen 2030 wil het Amerikaanse merk alleen nog maar elektrische personenwagens verkopen in Europa, waarbij het eigen, in de fabriek in Valencia gebruikt elektrische platform waarschijnlijk meer mogelijkheden biedt op praktisch en financieel vlak.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Volkswagen.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lamborghini Invencible en Autentica, de allerlaatsten…

Lamborghini Invencible en Autentica, de allerlaatsten…

De unieke coupé en cabrio zullen de laatste Lamborghini-modellen zijn met een puur atmosferische V12.

Geflopt model: de Reliant Scimitar SS1, een vergeten zonderling

Geflopt model: de Reliant Scimitar SS1, een vergeten zonderling

In de moderne autogeschiedenis bekleedt Reliant een heel bijzonder plaatsje. Nadat het merk naam had gemaakt met auto's op drie wielen, en later met mooie shooting brakes in kunststof, beslist het om te investeren in roadsters. We schrijven begin jaren '80 en – op papier althans – lijkt dat een geweldig idee!

Caterham: twee nieuwe nostalgische modellen

Caterham: twee nieuwe nostalgische modellen

De Super Seven 600 en Super Seven 2000 maakten hun Europese debuut op Rétromobile in Parijs.

En de duurste nieuw geveilde auto is…

En de duurste nieuw geveilde auto is…

Een exclusieve Française die maar liefst € 9.792.500 opbracht!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km