Na de Mercedes G-Klasse, de Land Rover
Defender en de Jeep Wrangler begint ook de Ford Bronco aan een nieuwe
generatie. Bij ons is de Bronco een nobele onbekende, maar in de Verenigde
Staten is hij een bijna even groot icoon als de Defender hier bij ons. Vandaag
onthult Ford een nieuwe generatie.
De nieuwe Bronco verwijst heel duidelijk naar
zijn voorganger, maar is tegelijk modern genoeg om bij de hedendaagse
tijdsgeest aan te sluiten. Hij is er naar keuze met twee of vier deuren, en om
dat hij op een ladderchassis staat (dat van de pick-up Ranger), kunnen de
deuren, het dak en de voorruit eenvoudig worden verwijderd..
7 of 10 versnellingen
De Bronco is verkrijgbaar met twee
turbomotoren. De instapversie gebruikt de 2.3-viercilinder uit de Mustang en de
Focus RS, maar dan met ‘slechts’ 270 pk 420 Nm. Standaard is hij gekoppeld aan
een manuele zevenversnellingsbak van Getrag, waarbij de eerste verhouding een
extra korte terreinversnelling is. Als optie is bovendien nog een reductiebak
verkrijgbaar, waardoor alle versnellingen sterk inkorten.
Een andere optie is een tientrapsautomaat (ook
verkrijgbaar met reductie), die standaard is op de tweede motor, de 2.7-V6 (310
pk, 540 Nm). De Bronco is een echte offroader, met een maximale waaddiepte van
84 centimeter, een bodemvrijheid die afhankelijk van de banden varieert van 21
tot 29,5 centimeter en zeer interessante terreinhoeken.
Naast elektronisch vergrendelbare
differentiëlen voor- en achteraan kunnen ook de antirolstangen van de Bronco
worden losgekoppeld om de wieluitslagen in het terrein te vergroten. Tot slot
heeft Ford nog een grappige vondst geïntegreerd onder de naam “Trail Turn
Assist”: op een ondergrond met weinig grip kan de auto zo extreem kort
afdraaien door het binnenste achterwiel met de remmen sterk te vertragen.
Bronco Sport
Tegelijk onthult Ford de Bronco Sport. Die
ziet er iets braver uit dan de gewone Bronco en is ook iets compacter: hij is
er enkel als vijfdeurs en is dan even lang als de driedeurs Bronco. De Bronco
Sport is een SUV met een zelfdragend koetswerk en een onafhankelijke
wielophanging rondom, een rivaal voor bijvoorbeeld de Jeep Cherokee of de Land
Rover Discovery Sport. Hij weegt een pak minder en is daarom ook uitgerust met
kleinere motoren. De instapversie is een 1.5 EcoBoost-driecilinder met 181 pk
en 257 Nm, een trapje hoger staat een 2.0 Ecoboost-viercilinder met 245 pk en
370 Nm.
Beide motoren liggen overdwars in de neus en
drijven de vier wielen aan via een achttrapsautomaat. Hoewel de Sport meer een
SUV dan een echte offroader is, heeft Ford hem toch de nodige aandacht gegeven
in het terrein, met onder meer een extra krachtige transmissiekoeling zodat de
boel niet oververhit bij zwaar terreinwerk. Het dak van de Bronco Sport is
voorzien op een daktent voor wie graag gaat kamperen en in de kofferklep is een
kroontjeswipper geïntegreerd.
Niet voor Europa
Wie deze retro-offroaders wel kan smaken, zal
echter naar de VS of Canada moeten verhuizen. Voorlopig heeft Ford namelijk
geen plannen om de Bronco of de Bronco Sport naar Europa uit te voeren.