Gebruikskosten: Alfa GTV/Spider, Alfa-magie tegen een lage prijs!

Hoewel ze in het Fiat-tijdperk geboren zijn, zijn de GTV en Spider, die tussen 1995 en 2006 geproduceerd werden, trotse Alfa Romeo’s: een uitdagende stijl en levendige techniek zijn de grootste troeven van deze modellen. Vandaag wisselen ze als zoete broodjes van eigenaar. Goeie zaak of te vermijden?
  • Piette François
  • 02 mei 2016

Tussen 1995 en 2006 werden er meer dan 100.000 exemplaren gemaakt. De Alfa GTV en Spider zijn tweedehands dus niet moeilijk te vinden. Je vindt ze in alle prijsklassen: van € 4.000 voor een 1.8 coupé tot € 15.000 voor een 3.2 V6 Spider. Welke kiezen?

Keuze genoeg!

Alfa Romeo bood een bijzonder volledig motorpalet aan. De Twin Spark viercilinder van 1,8 liter was het instapmodel. Met zijn metaalachtige klank en 144 pk vormde hij al een bijzonder aantrekkelijk aanbod. Daarboven stond de 2.0 van 150 pk, en aan de top de geweldige V6. Geroemd voor zijn klank en karakter kende de V6 niet minder dan vier varianten: de 3.0 met 12 kleppen en 192 pk, de 3.0 met 24 kleppen en 218 pk, de 2.0 turbo van 200 pk en ten slotte de 3.2 met 24 kleppen en 240 pk. De GTV en Spider sloten hun carrière af met een 2.0 JTS met directe injectie van 165 pk.

Onderweg

Achter het stuur ontgoochelen de GTV en Spider zeker niet! De motoren overheersen de rijbeleving, met een aangename soepelheid, een mooie respons en een sportieve klank. De V6, vooral als 3.0 24V en 3.2 24V is echt de top, en zingt als een heuse operazangeres.

Toch is meer niet altijd beter: de viercilinder is de meest homogene motor in de GTV en Spider. Die is lichter en levert het vermogen beter af aan de voorwielen, wat in zijn voordeel speelt. Bij de V6 moet je het gas doseren. Wat weggedrag betreft doet de Coupé het aanzienlijk beter dan de Spider, door zijn betere stijfheid. Laatste tip: probeer het gaspedaal niet te lossen in de bocht!

Betrouwbaarheid

Alfa Romeo’s hebben lange tijd geen al te beste reputatie gehad op vlak van betrouwbaarheid. Een reputatie die voor dit model deels te rechtvaardigen is. Zoals het een goeie moderne auto betaamt roest hij niet, en ook de mechaniek gaat lang mee. Op de fragiele 2.0 V6 turbo na dan.

Waar schort het dan? Vooral aan de elektronica, met verschillende gebreken. Bovendien is de afwerking van de eerste productiemodellen voor verbetering vatbaar. Mechanisch kan de thermostaat van de radiator van de motor het laten afweten. De V6 met 12 kleppen heeft fragiele nokkenassen, en de viercilinder kan problemen hebben met de variabele kleptiming.

Onderhoud

Het onderhoud van de V6 ligt uiteraard aanzienlijk hoger dan dat van de viercilinder. Die laatste kost ongeveer een honderdtal euro voor een klein onderhoud. Wisselstukken zijn nog grotendeels beschikbaar en betaalbaar. Voor de V6 betaal je voor een klein onderhoud bijna driehonderd euro. En als de wisselstukken nog te verkrijgen zijn, kosten ze heel wat meer.

Slecht nieuws: de motoren hebben een distributieriem die om de vier jaar of 60.000 km moet worden vervangen. Een ingreep die je ongeveer € 1.000 kost voor de viercilinder en bijna het dubbele voor de V6!

Welke kiezen?

Laat ons beginnen met de modellen die je niet moet kiezen: de fragiele 2.0 V6 turbo en de karakterloze 2.0 JTS. De lichte en soepele tweeliter viercilinder Twin Spark is misschien nog de beste keuze. De V6 levert eersteklas prestaties en een fantastische klank, maar boet in aan algemeen rijgedrag en weegt op het budget. Wat het koetswerk betreft, spreekt de Spider natuurlijk de liefhebbers van dakloos rijden aan en de Coupé, met twee extra plaatsen, de sportievelingen. De 2.0 TS GTV is voor ons het beste compromis. En liefst nog een van de tweede productiefase: de eerste zijn maar matig afgewerkt en de laatste hebben een minder geslaagde lijn.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km