Gebruikskosten : Alfa Romeo Spider Serie 4, la Dolce Vita

Ook al is hij een beetje in de vergeethoek geraakt, de Spider Alfa Romeo heeft een lange carrière op zijn naam staan: meer bepaald van 1966 tot 1993! Vandaag zetten we de meest recente versies in de kijker, de wagens die het best presteren in het huidige verkeer. 

  • Piette François
  • 11 augustus 2016

Terwijl de carrière van dit model maar liefst 37 jaar beslaat, was de laatste serie slechts 3 jaar daarvan aanwezig op de markt: van 1990 tot 1993. En toch loont het de moeite om even een kijkje te nemen, want deze wagens waren een pak moderner (injectie, stuurbekrachtiging, oprolbare veiligheidsgordels,…) en pakten de problemen uit het verleden, waaronder corrosie, aan.

Tegen welke prijs?

Voor een goed onderhouden wagen moet je een bedrag neertellen tussen € 10.000 en € 15.000. In onberispelijke staat kost een auto zo’n € 20.000 en voor eentje waar werk aan is, betaal je rond de € 5000.

Oef, daar is Pininfarina terug!

Sinds het sublieme begin van zijn carrière in 1966 onder de naam Duetto, heeft de Spider Alfa nooit meer zijn absolute topvorm bereikt. Jarenlang heeft hij tevergeefs geprobeerd om trendy te blijven en in de jaren ’80 deed hij dat zelfs met enkele foeilelijke elementen in plastic. Maar voor de laatste serie ging het wél zoals het hoorde en schakelde Alfa Romeo het bedrijf Pininfarina in voor een complete restyling. De elementen in plastic werden overboord gegooid en de Italiaanse meester voegde opnieuw de nodige elegantie toe aan het plaatje. Gelukkig maar!

Techniek

Sinds de jaren ’60 lijkt er niet veel veranderd wat de techniek betreft. De besturing is nog altijd dezelfde, net als de fantastische 4-cilindermotor onder de motorkap. In een poging om te moderniseren voegde Alfa de stuurberkrachtiging en de injectie toe. De motor met een cilinderinhoud van 2 liter moest een beetje inboeten aan enthousiasme, maar draait wel soepeler. Met zijn 126 pk (120 pk met katalysator) haalt deze wagen een topsnelheid van 190 kilometer per uur en spurt hij van 0 naar 100 kilometer per uur in 9 seconden.

Welke goedkeuring?

Dit model is vooral bedoeld om ritjes te maken, met je armen ontspannen aan het stuur en je elleboog door het raam. Ondanks een indrukwekkende stamboom, blijft de motor een beetje achter wat akoestiek betreft, terwijl hij toch instaat voor een soepele acceleratie. De banden verbeteren de grip op de weg en de stuurbekrachtiging zorgt voor meer gemak tijdens het sturen, maar komt wel te kort op het vlak van precisie. Op voorwaarde dat deze minpunten van de voorouders worden gladgestreken, komt deze Spider sterker uit de rijtests dan de huidige roadsters.

Nazicht

Het goede nieuws? Terwijl de wagens van Alfa uit de jaren ’60 en ’70 de naam hadden zowat biologisch afbreekbaar te zijn, blijft dit model relatief goed beschermd tegen corrosie. De exemplaren ouder dan 23 jaar, blijven er echter niet volledig van gespaard: check dus zeker de onderkant en de ruimte voor het inklapbare dak. Binnenin ontbreekt het aan afwerking, en onderdelen in ‘cheap’ plastic, lederen bekleding die snel scheurt en muffe tapijten komen jammer genoeg vaak voor.

Op technisch vlak mag je niet vergeten dat we hier te maken hebben met een auto die afstamt uit de jaren ’60: de motor is sterk op voorwaarde dat hij goed onderhouden werd.

Betrouwbaarheid

Een op te merken minpuntje in verband met de betrouwbaarheid van deze wagen tijdens lange reizen, is het elektrisch systeem. Gelukkig staat het merk Bosch hiervoor in, en kan je over het algemeen aannemen dat er zich geen enkel risico zal voordoen.

Onderhoud

De Spider is een oude wagen vermomd als moderne auto. Dat betekent dat het onderhoud even streng moet opgevolgd worden als bij een auto van 50 jaar oud. Voor de motor betekent dit liefst een nazicht elk jaar, of elke 5.000 kilometer. De versnellingsbak kan 20.000 kilometer aan, net als de kleppen. Het goede nieuws is dat je alles zelf kan doen als je een beetje handig bent, want na één keer is de carburator dankzij de injectie voor altijd geregeld.

Prijs van de stukken

Gelukkig is het voor een Alfa Romeo niet heel erg moeilijk om aan reservestukken te geraken. Je vindt bijna alles, maar dan moet je soms wel verder kijken dan het officiële netwerk. De prijzen van de stukken zijn meestal betaalbaar: € 500 voor een motorkap, € 400 voor een radiator, € 250 voor een luchtfilter, € 70 voor een ontstekingsspoel, € 120 voor een paar remschijven...

Conclusie

De trend vandaag is om gezellig te cruisen in een oude wagen, maar dan wel in eentje die allerlei moderne snufjes in huis heeft en die betrouwbaar en efficiënt is. De Spider Alfa is dit helemaal... niet! Maar hierdoor geniet je ten volle van de authentieke sensaties die bij zo’n wagen horen. En wat betrouwbaarheid betreft, zijn de Spiders van vandaag serieus gegroeid ten opzichte van de eerste exemplaren. 

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km