Geen waterstof bij Volkswagen voor het einde van het decennium

De CEO van het merk deed die uitspraak tijdens de CES in Las Vegas.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 26 januari 2023
  • Sector

Heel wat autobouwers geloven in de brandstofcel en blijven investeren in waterstoftechnologie. Dat is onder andere het geval bij Toyota, BMW, Hyundai, Honda en ook Renault, en dat ondanks het feit dat vooral elektrische voertuigen (met batterij) de wind in de zeilen hebben. Bij Volkswagen is waterstof geen thema. Dat is in elk geval wat Thomas Schäfer, de CEO van de autotak van Volkswagen, verklaarde bij de collega’s van AutoBild España tijdens de CES in Las Vegas.

Volgens Schäfer kleven er nog teveel nadelen aan waterstof in vergelijking met elektriciteit en moet de technologie verder rijpen. “Het is niet competitief, zeker wat de personenwagens betreft. Het reservoir neemt teveel plaats weg van het interieur,” legde hij uit. “Het is te overwegen voor bedrijfsvoertuigen, maar niet voor personenwagens, dus ik zie geen concrete toepassingen in het komende decennium. Niet bij Volkswagen.”

Bij de concurrentie zijn, historisch gezien, Toyota en BMW het meest actief op waterstofvlak, maar ook Hyundai heeft zijn plaats verworven in deze niche. Van de BMW X5 zou er trouwens een versie komen op waterstof (met een beperkte serieproductie), terwijl Toyota na de Mirai (de eerste in serie gebouwde waterstofauto) onlangs ook een Corolla Cross H2 Concept onthulde, die zou kunnen leiden tot een versie voor het grote publiek.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Volkswagen AG.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km