BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Zagato is zonder twijfel één van de meest bekende koetswerkbouwers wereldwijd. De creaties van het huis, vaak op basis van Italiaanse diva’s, halen hoge bedragen op veilingen. Toch zijn niet alle Zagato-modellen zeldzame stukken met veel cilinders en een prijskaartje met 6 nullen… Dit is de Alfa Romeo Junior Zagato, gebouwd tussen 1970 en 1974!
De Alfa Romeo Giulia GT, beter bekend als de ‘Coupé Bertone’, die ken je ongetwijfeld. De in 1963 gelanceerde coupé veroverde de wereld met zijn pittige motoren, zijn stijlvolle design, schijfremmen op de vier wielen en zijn evenwichtige rijgedrag. Al snel lanceerde het merk afgeleiden op deze basis, zoals een GTC cabrio, een Spider en zelfs een Junior-versie met een kleinere cilinderinhoud van 1.300 cc. De verkoop draaide goed en er kwamen sportievere afgeleiden, maar bij Alfa Romeo dacht men dat er plaats was voor een zoveelste versie...
De Junior Zagato werd voorgesteld op de Autosalon van Turijn in 1969! Zoals de naam al doet vermoeden, was deze Alfa Romeo gebaseerd op de instapversie en gebruikte hij de 1.3 liter grote motor met ongeveer 90 pk, gecombineerd met een vijfversnellingsbak. Het design is helemaal anders. Het duidelijk virielere koetswerk dan dat van de 'standaard' Giulia GT kreeg van Zagato een dreigende neus en een afgeknotte achterkant. Het geheel sprak vooral een vrouwelijk cliënteel aan, maar de verkoop kwam niet echt van de grond.
In 1972, nadat er ongeveer 1.100 auto's waren geproduceerd, herwerkte Alfa Romeo het model: een paar stylingdetails werden herzien en de motor werd opgewaardeerd tot een 1.6 liter, met een vermogen van bijna 110 pk. De nieuwe Junior Zagato was dynamischer en levendiger, maar slaagde er toch niet in het publiek voor zich te winnen. Alfa Romeo besloot twee jaar later dan maar de stekker eruit te trekken.
De 1600's zijn met hun krachtigere motor gewilder, maar ook veel zeldzamer: er werden nauwelijks meer dan 400 exemplaren van gebouwd! Tegenwoordig beginnen de prijzen rond de 30.000 euro voor een 1300 die goed is maar waar werk aan is, en stijgen tot 70.000 euro voor een 1600 in 'concours' conditie. Reken op een gemiddelde van 50.000 euro voor een mooi exemplaar. Let zoals gewoonlijk op voor roest, ook al zijn de deuren van aluminium. Wat onderdelen betreft is alles te vinden voor het mechanische gedeelte. Voor het koetswerk zal je echter een beroep moeten doen op een dure meester-plaatwerker!
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...