Geflopt model: Alfa Romeo Junior Zagato, de volledig vergeten Giulia!

Zagato is zonder twijfel één van de meest bekende koetswerkbouwers wereldwijd. De creaties van het huis, vaak op basis van Italiaanse diva’s, halen hoge bedragen op veilingen. Toch zijn niet alle Zagato-modellen zeldzame stukken met veel cilinders en een prijskaartje met 6 nullen… Dit is de Alfa Romeo Junior Zagato, gebouwd tussen 1970 en 1974!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 mei 2022
  • Divers
  • 9.371 weergaven

De Alfa Romeo Giulia GT, beter bekend als de ‘Coupé Bertone’, die ken je ongetwijfeld. De in 1963 gelanceerde coupé veroverde de wereld met zijn pittige motoren, zijn stijlvolle design, schijfremmen op de vier wielen en zijn evenwichtige rijgedrag. Al snel lanceerde het merk afgeleiden op deze basis, zoals een GTC cabrio, een Spider en zelfs een Junior-versie met een kleinere cilinderinhoud van 1.300 cc. De verkoop draaide goed en er kwamen sportievere afgeleiden, maar bij Alfa Romeo dacht men dat er plaats was voor een zoveelste versie...

Dreigend!

De Junior Zagato werd voorgesteld op de Autosalon van Turijn in 1969! Zoals de naam al doet vermoeden, was deze Alfa Romeo gebaseerd op de instapversie en gebruikte hij de 1.3 liter grote motor met ongeveer 90 pk, gecombineerd met een vijfversnellingsbak. Het design is helemaal anders. Het duidelijk virielere koetswerk dan dat van de 'standaard' Giulia GT kreeg van Zagato een dreigende neus en een afgeknotte achterkant. Het geheel sprak vooral een vrouwelijk cliënteel aan, maar de verkoop kwam niet echt van de grond.

Evolutie

In 1972, nadat er ongeveer 1.100 auto's waren geproduceerd, herwerkte Alfa Romeo het model: een paar stylingdetails werden herzien en de motor werd opgewaardeerd tot een 1.6 liter, met een vermogen van bijna 110 pk. De nieuwe Junior Zagato was dynamischer en levendiger, maar slaagde er toch niet in het publiek voor zich te winnen. Alfa Romeo besloot twee jaar later dan maar de stekker eruit te trekken.

Vandaag...

De 1600's zijn met hun krachtigere motor gewilder, maar ook veel zeldzamer: er werden nauwelijks meer dan 400 exemplaren van gebouwd! Tegenwoordig beginnen de prijzen rond de 30.000 euro voor een 1300 die goed is maar waar werk aan is, en stijgen tot 70.000 euro voor een 1600 in 'concours' conditie. Reken op een gemiddelde van 50.000 euro voor een mooi exemplaar. Let zoals gewoonlijk op voor roest, ook al zijn de deuren van aluminium. Wat onderdelen betreft is alles te vinden voor het mechanische gedeelte. Voor het koetswerk zal je echter een beroep moeten doen op een dure meester-plaatwerker!

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Top 10 van de populairste elektrische auto’s in Europa

Top 10 van de populairste elektrische auto’s in Europa

Twee modellen van hetzelfde Amerikaanse merk domineren afgetekend het klassement van de verkoop van elektrische auto’s op het Oude Continent.

Geflopt model: de Reliant Scimitar SS1, een vergeten zonderling

Geflopt model: de Reliant Scimitar SS1, een vergeten zonderling

In de moderne autogeschiedenis bekleedt Reliant een heel bijzonder plaatsje. Nadat het merk naam had gemaakt met auto's op drie wielen, en later met mooie shooting brakes in kunststof, beslist het om te investeren in roadsters. We schrijven begin jaren '80 en – op papier althans – lijkt dat een geweldig idee!

De nieuwe Porsche Cayenne: dit weten we al

De nieuwe Porsche Cayenne: dit weten we al

De derde generatie van de Cayenne krijgt in de lente een update. Dit is wat we er nu al over weten.

BMW X5 en X6, verlichte neus en meer rijbereik

BMW X5 en X6, verlichte neus en meer rijbereik

De elektrificatie wordt naar een hoger niveau getild, met plug-in hybrides die een elektrisch rijbereik bieden van meer dan 100 km.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km