Geflopt model: Alpine A610, de laatste Alpine

Voor de heropleving van het merk met de A110 was de A610 de laatste auto met Alpine-logo. Maar die was niet zo succesvol…

  • Piette François
  • 06 december 2017

Begin jaren 90 was het al een hele tijd geleden dat het merk uit Dieppe nog eens een succes had geboekt. De A110 was nog maar een vage herinnering, de A310 was een weinig succesvolle opvolger en de GTA die hem verving nog minder. Om de verkoopcijfers aan te zwengelen probeerde Renault een frisse wind te doen waaien door het merk. Dat werd de A610, een nieuw model dat werd voorgesteld op het salon van Genève in 1991.

Bekende stijl

Voor velen was deze A610 niets meer of minder dan een GTA met wegklapbare lichten. De stilistische wijzigingen waren dus bijzonder beperkt, al waren de evoluties grondiger dan ze bleken. De auto was beter afgewerkt, beter uitgerust en krachtiger, maar de stijl bleef dezelfde. Bovendien lag zijn prijs opvallend dicht in de buurt van… de Porsche 911.

Bekend concept

De opstelling van de A610 is bekend bij Alpine-liefhebbers: een balkenchassis en een koetswerk uit synthetische materialen. Het geheel moest licht zijn, maar de nieuwkomer zette desondanks 1,4 ton op de weegschaal. De reden? Een luxueuzere uitrusting en vier volwaardige zitplaatsen. De kleine rallywagen van weleer leek wel ver weg…

V6 turbo

Onder de motorkap nam Alpine een motor over die zijn sporen al in de A310 had verdiend: de goede oude drieliter V6 PRV. Die wekte weinig enthousiasme, maar kon wel stevige vermogens aan. Bij de A610 was hij alleen verkrijgbaar in een turboversie, waardoor hij eerst 250 en daarna 280 pk produceerde. Daarmee zette hij degelijke prestaties neer voor die tijd: 0-100 km/u in 5,5 seconden en een topsnelheid van 290 km/u.

Waarom een flop?

De comfortabele, efficiënte en sterk presterende A610 vond nooit echt zijn publiek. De prijs was te hoog voor een auto die er eigenlijk al 20 jaar oud uitzag, en het merk miste een imago. In 1995 deed Alpine de boeken toe: er werden slechts 818 exemplaren geproduceerd, waarvan slechts 80 stuks in de laatste drie productiejaren. De A610 verdween samen met het merk Alpine.

Hoeveel?

Correcte exemplaren vind je voor € 35.000, echt nette exemplaren voor € 45.000. De A610 is betrouwbaar op de elektronica na. De afwerking ging erop vooruit vergeleken met de vorige modellen, maar voldoet niet meer aan de huidige normen. Verwacht dus kleine gebreken. Onze tip? Hij gaat binnenkort in waarde stijgen…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km