Geflopt model: Artega GT, de Duitse Lotus

Deze Duitse ondernemer wilde zijn bedrijf naar de automobiele top zien klimmen. Het model was geslaagd, zijn lot… noodlottig.

  • Piette François
  • 16 oktober 2017

In 2007 was Artega een nieuwe naam in de sportwagenbusiness. Zijn debuut was opmerkelijk, met een conceptcar van een kleine sportwagen. Een jaar later, op het salon van Genève in 2008, werd het productiemodel gepresenteerd. De oprichter, Klaus Dieter Frers, die ook aan het hoofd van een bedrijf voor auto-accessoires stond, wilde een licht en krachtig model ontwerpen. De Duitser was mee met de groene beweging: enkele maanden later gaf hij aan na te denken over een elektrische auto op zonne-energie.

Henrik Fisker

Hij schakelde Henrik Fisker in, die naast zijn eigen Fisker Karma ook de Aston Martin V8 Vantage had getekend. Klaus wilde zijn model voorzien van de 3,6 liter grote V6 uit de Volkswagen Passat R36. Die atmosferische motor ontwikkelde 300 pk en 350 Nm. Interessante cijfers, maar misschien te weinig voor een sportauto uit het derde millennium? De Artega compenseerde dat door een gewicht van amper 1,1 ton. Dat lukte dankzij een structuur uit aluminium en een koetswerk uit koolstofvezel.

Overtuigend

De auto kon op de weg overtuigen met een evenwichtig weggedrag en sterke prestaties: 0-100 km/u in 4,8 seconden en een topsnelheid van 270 km/u. De DSG-versnellingsbak reeg de versnellingen snel aan elkaar, de V6 was gespierd en zong toonvast, en het weggedrag was gebalanceerd. Alles klonk veelbelovend, maar de constructeur besliste de productie te beperken tot 500 exemplaren per jaar.

Slechte timing

Maar wie 2008 zegt, zegt natuurlijk financiële crisis. De tijdsgeest zat niet mee voor sportwagens en daar leed de Artega onder. De investeringen wogen op de financiën en het bedrijf moest de kelk tot op de bodem ledigen. Tot er een Mexicaanse investeerder op het toneel verscheen. In 2011 werden de eerste exemplaren geleverd en begon de productie, maar het tempo lag niet hoog genoeg. De Mexicanen trokken zich terug, Artega ging in vereffening en in 2012 was het afgelopen voor de Artega GT.

Toch lijkt niet alles verloren: op het salon van Genève in 2017 verscheen er een prototype “Scalo”, met ontwerp van Touring. Herrijst de feniks uit zijn as?

Vandaag

Officiële productiecijfers zijn onmogelijk te achterhalen. Er lijken niet meer dan 100 exemplaren geproduceerd te zijn. Een tweedehandsexemplaar vinden is niet zo moeilijk, maar je moet wellicht uitwijken naar Duitsland. Een tweedehandse Artega GT kost ongeveer € 55.000. Het merendeel heeft trouwens amper gereden…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km