Geflopt model: ASA 1000 GT, de mini-Ferrari met vier cilinders

Bij Ferrari is het idee van een modeluitbreiding naar onderen niet nieuw. Met reden: om het dure Scuderia-raceprogramma te betalen, dacht Enzo Ferrari zelfs aan een micro-Ferrari van minder dan 4 meter en een cilinderinhoud van 1 liter.

  • Piette François
  • 13 juni 2017

De geschiedenis van de ASA 1000 GT is nogal brutaal. Jammer, want de auto had heel wat potentieel. In 1958 dacht Enzo Ferrari steeds meer aan de ontwikkeling van een mini-Ferrari, en vroeg hij zijn ingenieurs om een kleine viercilinder van 850 cc te ontwikkelen. Die klonk veelbelovend, want hij had een vermogen van 75 pk. De motor werd intensief getest in een Fiat Coupé, maar het project belandde uiteindelijk in de vriezer.

Net als een 250 GTO

In 1961 dacht Ferrari opnieuw na over het idee van een mini-Ferrari. De beste ingenieurs van het huis werden ingeschakeld voor het project, onder wie de beroemde Giotto Bizzarrini. Die ontwierp een buizenchassis dat leek op dat van de… 250 GTO, die ook van zijn hand kwam. De cilinderinhoud van de motor werd vergroot naar 1.032 cc. Het vermogen steeg eveneens, tot niet minder dan 91 pk bij 6.800 tpm. Fenomenaal voor die tijd en die cilinderinhoud.

Commercialisering

Giugiaro maakte het ontwerp voor Bertone, en de ASA 1000 GT werd voorgesteld op het salon van Turijn… op de stand van Bertone. Enzo Ferrari wilde namelijk geen link met zijn merk: een Ferrari moest een V12 hebben en geen “proletarische” motor. De auto kwam dus uit onder de naam “ASA” (Autoconstruzioni Societa per Azione), een bedrijf dat werd geleid door een zekere Nora, een trouwe klant en vriend van Enzo.

Commerciële flop

Ondanks het succes op circuit, veelbelovende projecten voor de toekomst (met onder meer een mini-zescilinder van 1,3 liter en een viercilinder van 1,8 liter) en zelfs een Spyder-versie vond de ASA nooit zijn publiek. Hij was te duur, moeilijk om rijden door zijn krachtige maar koppelarme motor en de vierversnellingsbak haalde niet het optimale uit de bruisende motor.

Brutaal einde

Hetzelfde voor het onderhoud: de viercilinder was nauw afgeleid van de beroemde V12 van het merk en vereiste dus de nodige zorgen. Voeg daarbij een bedenkelijke betrouwbaarheid en je begrijpt de commerciële flop. Jammer, want als Ferrari er echt in had geloofd en het model correct had ontwikkeld, had de ASA 1000 GT een van de geweldigste kleine GT’s uit zijn tijd kunnen worden.

Vandaag

Tussen 1963 en 1966 werden er een honderdtal exemplaren geproduceerd, waaronder zeven cabriolets. De ASA 1000 GT is bijzonder zeldzaam en valt in de smaak bij kenners. De gespecialiseerde zoekertjes nauwgezet opvolgen, net als de aankondigingen van veilinghuizen, en je zou wel eens een model kunnen tegenkomen. Reken op € 100.000 tot € 150.000 voor een degelijk exemplaar.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km