Geflopt model: Aston Martin V8 Zagato, het origineel

Aston Martin en Zagato, het is een combinatie die al bestaat sinds de schitterende DB4 GT Zagato uit de jaren ’60 en die je doet denken aan bloedmooie en performante auto’s. Toch heeft het ook tot een miskleun geleid: de V8 Zagato.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 05 augustus 2020
  • Divers

Geflopt model: Aston Martin V8 Zagato, het origineel

We vragen ons wel vaker af wat er halverwege de jaren ’80 aan de hand was met Aston Martin. Het merk ging door een heel moeilijke periode. Dat was natuurlijk niet de eerste keer (en zeker niet de laatste), maar de bloedende bankrekening stond niet open voor frivoliteiten. Toch vond het merk onderaan in een schuif nog genoeg budget voor een exclusieve sportwagen die de magische grens van de 300 km/u moest doorbreken.

Geflopt model: Aston Martin V8 Zagato, het origineel

Onder de motorkap lag de huiseigen V8, die tegen dan al bijna 20 jaar oud was. Vier dikke carburatoren en wat fijnslijperij later liet het beest 430 pk los op de achterwielen via een mechanische vijfversnellingsbak. Voor het koetswerk deed Aston Martin een beroep op oude bekende Zagato. De Italiaanse carrossier kwam op de proppen met een… opvallend design.

Geflopt model: Aston Martin V8 Zagato, het origineel

Bij de onthulling van de conceptcar op het salon van Genève van 1986 waren de reacties enthousiast genoeg om het merk te overhalen tot serieproductie. Maar de productieversies slaagden er niet in om de magie te behouden: de pers had kritiek op het algemene comfort, de weinige klanten kloegen over praktische problemen en het publiek lachte om zijn vreemde uiterlijk.

Geflopt model: Aston Martin V8 Zagato, het origineel

Het automobiele curiosum kostte bovendien een fortuin en uiteindelijk zijn er tussen 1986 en 1990 slechts 89 exemplaren van gemaakt, waarvan een kleine helft cabrio’s. Een van de meer beroemde klanten was Rowan Atkinson, alias Mister Bean, die het allereerste exemplaar kocht en er een paar aanpassingen aan liet uitvoeren zoals een krachtiger motor.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km