Geflopt model: Audi V8, de voorloper van de A8

Midden jaren 80 wilde Audi de markt van de topberlines niet alleen overlaten aan BMW en Mercedes. Ferdinand Piëch, de illustere VW-topman, lanceerde daarop een strategie die niet echt loonde… of toch niet in het begin.

  • Piette François
  • 22 november 2017

Langzaam maar zeker baande Audi zich een weg naar het premiumsegment. Eerst was er de Audi 100, dan de krachtige Audi 200 met alleen vijfcilinders. Maar die hadden niet de nodige power voor de Amerikanen. Ze wilden een V8? Dan gaf Piëch hen een V8!

Nieuw blok

De Audi V8 was gebaseerd op de 100 en 200, maar kreeg het beste wat het merk met de vier ringen aan overbrenging kon bieden: het beroemde Quattro-systeem was standaard. Onder de motorkap zat datgene wat de naam beloofde (ook al was er sprake van om hem “300” te noemen): een V8. Die zat voorin en moest licht zijn om de balans niet teveel te verstoren. De Duitsers ontwikkelden dus een nieuw aluminium blok van 3,6 liter, goed voor 250 pk en 340 Nm.

Te braaf?

De Audi V8 werd in 1988 gelanceerd, maar kende niet het verhoopte succes. De reden? Het gebrek aan merkimago destijds, en een te brave V8 om de Mercedes S-Klasse en BMW 7-Reeks het vuur aan de schenen te leggen. In 1992 diende Audi de critici van antwoord met een tot 4,2 liter vergroot blok. Dat produceerde 280 pk en 400 Nm, en zette betere prestaties neer: 0-100 km/u in 7 seconden (2,2 seconden sneller) en een topsnelheid van 250 km/u (15 km/u beter), maar de Audi kon zich commercieel niet herpakken.

Circuit

Toch had Audi naast zijn productiewagen ook een racewagen voor de Groep A in de DTM. Dankzij de V8 en de Quattro-vierwielaandrijving haalde Audi daar de titel binnen… voor de DTM-regels gewijzigd werden en er geen V8-motoren meer toegelaten werden.

Flop

De commerciële flop was aanzienlijk: minder dan 22.000 exemplaren na zes productiejaren, en minder dan 300 lange versies. Toch gaf Audi de hoop niet op en begon het aan een nieuw, ambitieus project met aluminium: de A8, als vervanger van de V8.

Vandaag

De meeste exemplaren in Europa staan te koop in Duitsland, al duikt er bij ons ook af en toe eentje op. Prijzen schommelen tussen € 5.000 en € 15.000 afhankelijk van staat en kilometerstand. De 4.2 is natuurlijk de betere van de twee. Nu nog taks, benzine en onderhoud!

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km