Geflopt model: Bizzarrini 1900 GT Europa, hij had het goed moeten doen!

Het lot was deze kleine Italiaanse niet gunstig gezind: zijn lijn, rijgedrag en prestaties wisten heel wat kopers te verleiden, maar Bizzarrini slaagde er niet in om de auto’s te bouwen!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 25 april 2022
  • Divers

Midden jaren '60 was Giotto Bizzarrini nog geen 40 jaar oud. Hij werd echter al beschouwd als een grootheid op het vlak van auto-ontwikkeling: hij had immers al de Ferrari 250 GTO, de kleine ASA, de V12 van Lamborghini en de Iso Grifo achter zijn naam staan! Nadat hij voor anderen gewerkt had, stichtte Bizzarrini in 1964 zijn eigen merk. Uit zijn ateliers kwam de angstaanjagende 5300 GT, een voor de openbare weg gebouwde afgeleide van een competitiemodel dat geboren was om de Ferrari's te verslaan! Helaas was deze sculpturale GT, aangedreven door een ronkende Chevrolet V8, enkel betaalbaar voor de financiële elite... en dat is vandaag nog steeds het geval!

Een Opel-blok onder de motorkap!

In 1967 stelde Bizzarrini een broertje voor van de 5300 GT: de 1900 GT Europa. Zoals zijn naam aangeeft, was hij bestemd voor het Oude Continent en bedoeld om de verkoop van het merk op te krikken. Ook hier leverde GM de motor, een 110 pk sterke 1.9 liter viercilinder van Opel. Het technische gedeelte is piekfijn uitgevoerd, terwijl de styling duidelijk doet denken aan die van zijn grote broer. Met het veelbelovende model lijkt de toekomst Giotto Bizzarrini gunstig gezind, vooral omdat de orderboeken overvol zijn!

Een roemloos einde

Helaas slaagde Bizzarrini er nooit in om deze auto's te bouwen, of toch amper! Het was voor het Italiaanse genie immers moeilijk om een betrouwbare koetswerkbouwer te vinden, terwijl zijn vennoten met dubieuze methoden de financiën het rood in joegen. Het betekende het einde voor het merk. Van de 1900 GT Europa werden slechts 12 exemplaren gebouwd. Later volgden er nog enkele, wat het totaal op ongeveer 20 brengt.

Terwijl de "grote" Bizzarrini’s met de Chevrolet V8 voor bijna een miljoen euro verkopen, blijven de kleinere modellen niet echt achter: dankzij hun zeldzaamheid halen ze prijzen van rond de 300.000 euro, zoals bijvoorbeeld dit in 2017 door Artcurial verkochte exemplaar.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Artcurial.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla stoot Porsche van de troon op de Nürburgring

Tesla stoot Porsche van de troon op de Nürburgring

De Model S Plaid met ‘Track package’ mag zich voortaan de snelste auto op de Nürburgring noemen, dankzij een rondetijd van 7 minuten 25.231 seconden.

Dit is de toekomstige Skoda Kodiaq!

Dit is de toekomstige Skoda Kodiaq!

De Tsjechische SUV geeft zich bloot zonder enige vorm van camouflage! Nu ja, zijn onderstel toch...

Toekomstige Peugeot 3008: dit is zijn nieuwe i-Cockpit

Toekomstige Peugeot 3008: dit is zijn nieuwe i-Cockpit

Voordat Peugeot de volgende generatie van zijn 3008 onthult, stelt het merk eerst het dashboard van het model voor, met daarop de nieuwe i-Cockpit met 21 duim groot gebogen scherm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 56.181
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 25.990
2021
7.100 km