Geflopt model: BMW C1, geen helm nodig

De voordelen van een auto gecombineerd met de voordelen van een scooter? Dat moest volgens BMW succes opleveren. In de vorm van de C1, een tweewieler met een veiligheidskooi.

  • Bervoets Wim
  • 18 december 2017

De BMW C1 werd voor het eerst op de markt gebracht in 2000, maar het idee ging bij de Duitsers al een tijdje mee: in 1993 toonde BMW op het salon van Frankfurt al een eerste conceptmodel. De C1 moest geen motorrijders overtuigen, maar automobilisten: in heel wat Europese steden liep het verkeer – toen al – vast, en een scooter was dus makkelijker en wendbaarder. Met een autorijbewijs kon je toen trouwens in heel wat Europese landen 125 cc-scooters besturen.

Safety cell

Hoe BMW die automobilisten wilde overtuigen, werd duidelijk in 1997, toen er een nieuw conceptmodel van de C1 werd getoond. Die had een uitgewerkte “safety cell”, een veiligheidskooi die doorliep van het windscherm over de rijder heen tot achter zijn zitplaats.

Geen helm

Door die safety cell zou je in de C1 het veiligheidsniveau van een compacte auto krijgen, en dus beter beschermd zijn bij aanrijdingen en valpartijen dan op een gewone scooter. In zowat alle Europese landen (op Groot-Brittannië en Zweden na) hoefde je op de C1 daardoor geen helm te dragen: er waren immers twee veiligheidsgordels die je gekruist over je borstkas moest vastmaken. Deed je die niet vast, dan kon je niet rijden met de C1. Bovendien zat je in de C1 beschermd tegen de elementen, zo verzekerde BMW. Alleen: nam je een passagier mee, dan moest die buiten de safety cell plaatsnemen en dus… een helm op.

Zwaar

De C1 werd aangedreven door een 125 cc grote ééncilinder die door het Oostenrijkse Rotax ontwikkeld werd. De viertakt was zo’n 15 pk sterk, maar moest 185 kilogram aan gewicht voortstuwen. De topsnelheid lag bij een ontgoochelende 106 km/u. Een te zwaar gewicht dus, waardoor BMW in 2001 de 200-versie toevoegde: een 176 cc grote en 18 pk sterke motor die de topsnelheid verhoogde naar… 112 km/u.

Niet overtuigd

Ook de klanten geraakten niet overtuigd: motorrijders lieten de C1 links liggen, automobilisten voelden zich niet geroepen om hun auto aan de kant te laten staan. Tel daar het hoge zwaartepunt en de zijwindgevoeligheid bij, het moeilijker manoeuvreren en een te hoge prijs, waardoor je voor hetzelfde budget al een compacte stadsauto kon kopen, en de BMW C1 werd niet het succes waarop BMW gehoopt had. In 2003 ging bij Bertone, dat de C1 bouwde, de stekker er onherroepelijk uit.

Vandaag

Met 33.714 geproduceerde exemplaren is de BMW C1 geen zeldzaamheid. Voor zo’n € 2.000 tot € 3.000 moet je een degelijk exemplaar kunnen vinden. Opmerkelijk: BMW bracht ook een beperkte “Williams”-reeks uit, waarmee er destijds in de paddocks van de Formule 1 werd rondgesjeesd. Die exemplaren kosten natuurlijk iets meer.

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Misschien wist je het al, maar Lynk & Co is veel meer dan zomaar de constructeur van de SUV 01 die in Europa wordt verkocht…

5 onbekende auto's met een V10

5 onbekende auto's met een V10

Ooit waren verbruik en CO2-uitstoot nog minder van belang...

De nieuwe Toyota Land Cruiser in 5 punten

De nieuwe Toyota Land Cruiser in 5 punten

De Belgische prijzen van de nieuwe Toyota Land Cruiser zijn bekend. De gelegenheid om in detail te treden over de nieuwste generatie van de iconische terreinwagen.

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Smart is op zoek naar een industriële partner om de volgende generatie van zijn elektrische tweezitter te produceren.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km