Geflopt model: Bristol Fighter, machtige V10 maar totaal fiasco

Het zeer ‘British’ bedrijf Bristol begon heel rustig in de periode net na de oorlog, maar werd door de jaren heen steeds stouter. In 2004 bereikte het een piek in de vorm van de Fighter, met de V10-motor uit de Dodge Viper.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 01 juni 2021
  • Divers
  • 1.855 weergaven

Geflopt model: Bristol Fighter, machtige V10 maar totaal fiasco

Ondanks zijn opwindende technische fiche is de lange carrière van de Bristol Fighter – 2004 tot 2011 – heel discreet gebleven. We vinden niet meer dan één test van het Britse magazine Evo, dat de auto “volgzaam bij lage snelheden” noemt en dat de verbluffende prestaties vermeldt. Om zijn nieuwe model aan te drijven, was Bristol namelijk gaan snuisteren in de magazijnen van Chrysler, waar het de V10 van de Dodge Viper had opgedoken.

Geflopt model: Bristol Fighter, machtige V10 maar totaal fiasco

340 km/u

Het blok van 8,0 liter was door de Britse ingenieurs herwerkt en ontwikkelde 530 of 660 pk. Een machtige cavalerie voor een auto gemaakt in lichtgewicht materialen die maar net iets meer dan 1,5 ton woog. Met zo’n nucleair arsenaal in de neus moesten de prestaties wel buitenaards zijn: het merk beloofde een topsnelheid van 340 km/u en een sprint naar 100 km/u in 4 seconden. Was hij daarmee sneller dan al zijn tijdsgenoten? Ongetwijfeld…

Geflopt model: Bristol Fighter, machtige V10 maar totaal fiasco

Zeldzaam en peperduur

Helaas was de commerciële carrière van de Bristol Fighter in tegenstelling tot zijn prestaties een catastrofe. Van 2004 tot 2011 zijn er slechts een tiental van gemaakt. Uiteraard is hij vandaag even zeldzaam als duur: reken op ruim meer dan 200.000 euro voor een exemplaar… als je er een vindt, uiteraard.

Geflopt model: Bristol Fighter, machtige V10 maar totaal fiasco

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Geflopt model: de Reliant Scimitar SS1, een vergeten zonderling

Geflopt model: de Reliant Scimitar SS1, een vergeten zonderling

In de moderne autogeschiedenis bekleedt Reliant een heel bijzonder plaatsje. Nadat het merk naam had gemaakt met auto's op drie wielen, en later met mooie shooting brakes in kunststof, beslist het om te investeren in roadsters. We schrijven begin jaren '80 en – op papier althans – lijkt dat een geweldig idee!

Top 10 van de populairste elektrische auto’s in Europa

Top 10 van de populairste elektrische auto’s in Europa

Twee modellen van hetzelfde Amerikaanse merk domineren afgetekend het klassement van de verkoop van elektrische auto’s op het Oude Continent.

De nieuwe Porsche Cayenne: dit weten we al

De nieuwe Porsche Cayenne: dit weten we al

De derde generatie van de Cayenne krijgt in de lente een update. Dit is wat we er nu al over weten.

BMW X5 en X6, verlichte neus en meer rijbereik

BMW X5 en X6, verlichte neus en meer rijbereik

De elektrificatie wordt naar een hoger niveau getild, met plug-in hybrides die een elektrisch rijbereik bieden van meer dan 100 km.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km