Geflopt model: Cadillac Cimarron, “nooit meer”!

Wanneer Cadillac de concurrentie wil aangaan met goedkopere Europese berlines, is dat resultaat niet altijd even overtuigend. Deze Cimarron faalde zelfs grandioos!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 10 november 2022
  • Divers

Aan het begin van de jaren tachtig is in de Verenigde Staten de flamboyantie en panache van dertig jaar eerder verdwenen. Er moest economisch gedacht en gebouwd werden. Dat was een primeur voor Amerikaanse autobouwers die geïmporteerde Europese auto's als een bedreiging op eigen bodem zagen. Zelfs Cadillac moest het redelijk houden! Die poging eindigde in een grote mislukking!

GM schiet te hulp

Cadillac moest een lichte, compacte en zuinige auto te maken. Om de ontwikkeling te versnellen en aanzienlijke schaalvoordelen te behalen, koos Cadillac voor het 'J platform' van General Motors. Dat was bedoeld voor alle compacte berlines van de groep en werd onder andere gebruikt voor... de Opel Ascona! Een Cadillac die zijn onderstel deelt met een Opel Ascona, serieus? Ja, en daar stopte het niet...

Hoewel de naam Cimarron moed, avontuur en pioniersgeest moest oproepen, leek Cadillac niet erg trots op zijn nieuwe model. De eerste modellen werden dan ook niet echt als Cadillac voorgesteld!

Onder de motorkap: een Ascona!

Geen grote V8 en achterwielaandrijving, deze zuinige Cadillac paste de weelde uit het verleden: een lengte beperkt tot 4,56 meter, voorwielaandrijving, een 1.8 liter viercilinder met 86 pk en een handgeschakelde versnellingsbak op het basismodel... Met zo'n technische fiche was de Cadillac Cimarron niet meteen een droom...

De hoop verdween al snel als sneeuw voor de zon...

Toch was de Cimarron in zijn eerste jaren geen commerciële flop: hij verkocht beter dan verwacht, met Amerikaanse klanten die blij waren toegang te hebben tot de Cadillac-mythe aan een lagere prijs! Maar drie jaar later was het verrassingseffect uitgewerkt en keerden de klanten zich af van deze trage 'mini Caddy'. De verkoop kelderde, terwijl de andere, meer weelderige modellen van het merk steeds beter verkochten.

Cadillac bereidde een tegenaanval voor, met als speerpunt een optionele V6, een aangescherpt rijgedrag, een verzorgde restyling en een overvloed aan uitrusting. Helaas volstond dat niet om de verkoop weer op gang te brengen. Die bleef dalen. De Cimarron, die als weinig flatterend voor het merk beschouwd werd, verdween in 1989. "Nooit meer", zouden sommigen aan de top van het bedrijf gezegd hebben....

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km