Geflopt model: Caterham 21, op het verkeerde moment…

Als je aan Caterham denkt, denk je meteen aan de Seven, de iconische lichtgewicht tweezitter die oorspronkelijk door Lotus werd ontworpen. Maar Caterham had in de jaren 90 ook een ander model, dat niet kon concurreren tegen… datzelfde Lotus.
  • Bervoets Wim
  • 12 mei 2017

In 1994 wilde Caterham een speciale verjaardag in de verf zetten: dat jaar was het precies 21 jaar geleden dat de kleine Britse constructeur de productie van de iconische Seven overnam van Lotus. Ter gelegenheid van die verjaardag pakte het op de British Motor Show uit met een gloednieuw model: de 21.

Praktischere Seven

Nu ja, gloednieuw: de 21 vertrok van het chassis van de Seven, maar combineerde dat vooral met een praktischer en minder radicaal koetswerk. Dat betekende meer comfort en ook iets meer ruimte aan boord, en zowaar ook bagageruimte. Door de verstevigingen aan het koetswerk slaagden de ingenieurs erin om hem stijver te maken dan de Seven, en in combinatie met een soepelere ophanging moest Caterham nog meer roadster-fans kunnen overtuigen.

Amalgaam van merken

Onder de motorkap stopte Caterham blokken waar het al vertrouwd mee was: viercilinders van 1,6 tot 2,0 liter groot, met vermogens die varieerden tussen 115 en 230 pk. Die motoren kwamen van Rover en van Vauxhall, terwijl er voor de koetswerkonderdelen ook bij andere constructeurs druk in de onderdelenbak werd gegraaid: de achterlichten van de Ford Mondeo, zijspiegels van de Rover 200, richtingaanwijzers van de Suzuki Cappuccino, enzovoort.

Concurrentie op eigen bodem

Aanvankelijk hoopten de Britten om van de 21 zo’n 200 exemplaren per jaar te kunnen produceren en verkopen. Uiteindelijk werd de productie in 1999 gestaakt bij… 49 exemplaren. Waarom? Concurrentie van eigen huis: de 21 presteerde minder goed en stuurde minder precies dan de geweldige Seven, en ging geplaagd onder een minder nauwkeurig rijgedrag – iets waar het bij de kleine Britse constructeurs op aankomt.

Maar de grootste concurrentie kwam van een andere Britse constructeur: Lotus. Die pakte in 1996 namelijk uit met de Elise, een model dat niet alleen goedkoper was dan de Caterham 21, maar ook over een moderner chassis beschikte. Het verschil is duidelijk: de Lotus Elise was een schot in de roos en wordt vandaag nog altijd geproduceerd…

Vandaag

Met een totale productie van 49 exemplaren wordt het een bijzonder moeilijke zoektocht. De grootste kans om er een te vinden, is natuurlijk in het Verenigd Koninkrijk. Een meevaller: als er al een opduikt in de zoekertjes, valt de prijs nog relatief mee. Reken op ongeveer 25.000 pond voor een exemplaar (ongeveer 30.000 euro). Hou wel nog budget opzij voor de invoerprocedure, wat vaak een werk van lange adem is. Hou ook in het achterhoofd dat een groot deel van deze Caterhams op circuit werd gebruikt. Check dus zeker de onderhoudsgeschiedenis grondig.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km