Peugeot
Ter gelegenheid van zijn Europese première konden we Peugeots belangrijke Inception Concept in levende lijve ontdekken. Interesse in een kleine rondleiding van het model?
In 1994 wilde Caterham een speciale verjaardag in de verf zetten: dat jaar was het precies 21 jaar geleden dat de kleine Britse constructeur de productie van de iconische Seven overnam van Lotus. Ter gelegenheid van die verjaardag pakte het op de British Motor Show uit met een gloednieuw model: de 21.
Nu ja, gloednieuw: de 21 vertrok van het chassis van de Seven, maar combineerde dat vooral met een praktischer en minder radicaal koetswerk. Dat betekende meer comfort en ook iets meer ruimte aan boord, en zowaar ook bagageruimte. Door de verstevigingen aan het koetswerk slaagden de ingenieurs erin om hem stijver te maken dan de Seven, en in combinatie met een soepelere ophanging moest Caterham nog meer roadster-fans kunnen overtuigen.
Onder de motorkap stopte Caterham blokken waar het al vertrouwd mee was: viercilinders van 1,6 tot 2,0 liter groot, met vermogens die varieerden tussen 115 en 230 pk. Die motoren kwamen van Rover en van Vauxhall, terwijl er voor de koetswerkonderdelen ook bij andere constructeurs druk in de onderdelenbak werd gegraaid: de achterlichten van de Ford Mondeo, zijspiegels van de Rover 200, richtingaanwijzers van de Suzuki Cappuccino, enzovoort.
Aanvankelijk hoopten de Britten om van de 21 zo’n 200 exemplaren per jaar te kunnen produceren en verkopen. Uiteindelijk werd de productie in 1999 gestaakt bij… 49 exemplaren. Waarom? Concurrentie van eigen huis: de 21 presteerde minder goed en stuurde minder precies dan de geweldige Seven, en ging geplaagd onder een minder nauwkeurig rijgedrag – iets waar het bij de kleine Britse constructeurs op aankomt.
Maar de grootste concurrentie kwam van een andere Britse constructeur: Lotus. Die pakte in 1996 namelijk uit met de Elise, een model dat niet alleen goedkoper was dan de Caterham 21, maar ook over een moderner chassis beschikte. Het verschil is duidelijk: de Lotus Elise was een schot in de roos en wordt vandaag nog altijd geproduceerd…
Ter gelegenheid van zijn Europese première konden we Peugeots belangrijke Inception Concept in levende lijve ontdekken. Interesse in een kleine rondleiding van het model?
Een grote compressor in een kleine Polo? Dat klinkt als een verleidelijk recept, en het bewijst dat de Volkswagen-groep – met een klein duwtje in de rug – weldegelijk een echte funauto kan bouwen!
Hyundai brengt steeds meer modellen uit met een charismatische look, zoals deze nieuwe Sonata, die duidelijk geen saaie berline meer is.
Jaguar zwaait een icoon in stijl uit in het noorden van het Iberisch schiereiland, met een rit van bijna 1.000 km tussen Sitges en San Sebastian achter het stuur van de nieuwe F-Type 75 Edition. Een test langs de mooiste wegen van Catalonië, Aragon, Navarra en het Baskenland met meer dan 500 pk onder de rechtervoet!