Geflopt model: Chevrolet Corvair, het trieste verhaal

In zekere zin was dit een Amerikaanse Porsche 911, met een zescilinder boxermotor helemaal achterin. Maar in tegenstelling tot de 911 kreeg deze Chevrolet Corvair heel wat meer kritiek.

  • Piette François
  • 02 oktober 2017

Met zijn boek Unsafe At Any Speed stelde de jonge advocaat Ralph Nader in de jaren 60 de nonchalance van Amerikaanse constructeurs op vlak van de veiligheid van hun auto’s aan de kaak. Het boek veroorzaakte heel wat ophef en deed deze arme Chevrolet geen goed. Maar was hij echt zo onveilig?

Het overgrote deel van de Amerikaanse auto’s uit de jaren 60 had een weggedrag van een op hol geslagen roeiboot. Dat de eerste Corvairs tegen hoge snelheid gingen oversturen, was dus niet zo verbazend, gezien de tijdsgeest en de positie van de motor helemaal achterin. En de auteur die zoveel heisa veroorzaakte? Die had niet eens een rijbewijs…

Onterecht lot

Eind jaren 50 onderzocht Chevrolet de haalbaarheid van een instapberline. Een instapmodel in de Verenigde Staten was toen een topversie bij ons: de motor had minstens zes cilinders en het koetswerk was in dit geval 4,37 meter lang. De Corvair had dus niets weg van een instapmodel bij ons, zoals de Citroën 2CV.

Wat vooral opviel, was de durf van het ontwerp: zijn concurrenten stelden zich tevreden met een basisarchitectuur, maar de Corvair koos resoluut voor scherpe en vooruitstrevende lijnen, een luchtgekoelde boxermotor helemaal achterin, en een onafhankelijke achterophanging.

Moeilijk begin

De commercialisering verliep niet zonder slag of stoot: de concurrentie reed veiliger en was betrouwbaarder. Ook Naders boek deed de carrière van de Corvair geen deugd. Chevrolet haalde het boek te vaak aan, maar de verkoop volgde niet. Toch bleef Chevrolet erin geloven en bouwde het heel wat afgeleiden van de Corvair (coupé, cabriolet, bestelwagen, berline, break,…) en produceerde het zelfs een Monza-versie, met motor die geen 80 maar 95 pk produceerde. Na het toevoegen van een turbo steeg het vermogen zelfs tot 150 pk, en in 1965 zelfs tot 180 pk. De cilinderinhoud steeg ook, van 2,3 tot 2,7 liter.

En een moeilijk einde

Maar vanaf 1967 besliste Chevrolet om door de ontgoochelende productiecijfers het gamma in te perken. In 1969 werd het model uit de catalogus gehaald. Volgens heel wat partijen had Chevrolet niet genoeg gedaan: in de jaren 60 was een V8 namelijk de sleutel tot succes in de Verenigde Staten. Maar dat had nooit gegaan voor de Corvair: zijn opstelling met motor helemaal achterin liet zulke excessen niet toe…

Vandaag

Een productie van bijna 1,3 miljoen exemplaren en 9 jaar lijkt enorm, maar naar Amerikaanse normen was het maar een middelmatig succes. Een Corvair in Europa zoeken is niet onmogelijk, want de Belgische markt was toen verzot op Amerikaanse auto’s. Enkele fanatieke particulieren importeerden zelfs Amerikaanse exemplaren. Reken op € 15.000 tot € 20.000 voor een mooi exemplaar.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km