Geflopt model: Chrysler Airflow, revolutionair, maar te lelijk?

De beste ideeën leiden niet noodzakelijk tot de beste auto’s. Begin de jaren ’30 waagde Chrysler zich op een veelbelovend pad met de Airflow, maar die werd uiteindelijk een grote commerciële flop.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 30 april 2020
  • Divers

Geflopt model: Chrysler Airflow, revolutionair, maar te lelijk?

Begin de jaren 1930 begon de automobiel tot wasdom te komen. Constructeurs wisten hoe ze een auto veilig, betrouwbaar en comfortabel moesten maken. Maar toen de hele wereld instortte door de beurskrach van 1929 was het tijd om anders te denken en te handelen. Chrysler voelde duidelijk iets voor de streamline-trend die de esthetische normen door elkaar schudde en begon aan een studie voor een aerodynamische berline. Dat had de wereld nog nooit gezien.

Geflopt model: Chrysler Airflow, revolutionair, maar te lelijk?

De Airflow of “luchtstroom” wou revolutionair zijn. Voor het eerst werd een schaalmodel verfijnd in de windtunnel. Esthetisch waren de koplampen niet langer vrijstaand maar geïntegreerd in de motorkap. In tegenstelling tot de overgrote meerderheid van zijn concurrenten stond de Airflow bovendien niet op een gescheiden chassis maar genoot hij een monocoque, die de auto lichter en veiliger maakte. Als motor lag er een achtcilinder in lijn in van zo’n 130 pk.

Geflopt model: Chrysler Airflow, revolutionair, maar te lelijk?

Het eindproduct was bijzonder gestroomlijnd maar esthetisch gezien twijfelachtig. Chrysler innoveerde zonder zich af te vragen of de klant er wel zin in had, zo menen sommigen. Tussen 1934 en 1937 zijn minder dan 30.000 Airflows verkocht, wat een zware strop was voor het merk. Vandaag wordt de Airflow gezien als een sleutelmodel in de autogeschiedenis, die de geplogenheden tartte en anticipeerde op een echte trend die pas na de oorlog zou doorbreken.

Geflopt model: Chrysler Airflow, revolutionair, maar te lelijk?

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km