Geflopt model: Corvette, eerste generatie, gered door een Belg

Hij zag er sensationeel uit, maar mechanisch gezien was hij één grote teleurstelling. Het scheelde maar weinig of de eerste Corvette was kort na zijn introductie al afgevoerd.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 november 2020
  • Divers

Geflopt model: Corvette, eerste generatie, gered door een Belg

Na de Tweede Wereldoorlog werd de Amerikaanse automarkt overspoeld door ronkende kleine sportwagentjes uit Europa, vooral uit het Verenigd Koninkrijk. Deze MG’s, Triumphs, Jaguars en Alfa Romeo’s verleidden de helden van de oorlog die op zoek waren naar kicks. De directie van General Motors was het beu om te moeten toekijken hoe deze Europese auto’s zoveel marktaandeel veroverden en besliste om terug te slaan met een tweezits roadster met een opwindende look.

Slap eerste model

Na het onvoorstelbare enthousiasme voor de conceptcar startte GM in 1953 de productie van de Corvette. Helaas ging onder zijn kunststof koetswerk een heel flauwe motor schuil, met name een zescilinder van 150 pk gekoppeld aan een tweetrapsautomaat. Dit gebrek aan technische ambitie (vooral de afwezigheid van een manuele versnellingsbak was een groot gebrek) deed de Corvette geen goed: in 1953 werden 300 exemplaren geassembleerd – op zeer artisanale wijze, trouwens – en in 1954 waren het er iets meer dan 3.600, waarmee hij ver achterbleef op de verwachtingen van GM.

Geflopt model: Corvette, eerste generatie, gered door een Belg

Gered door 3 gebeurtenissen

Tegen 1955 herzag GM de verwachtingen daarom sterk naar beneden toe en besliste het niet meer dan 700 auto’s te bouwen. De toekomst van de Corvette leek gedoemd en de sportwagen werd ei zo na opgegeven. Drie opeenvolgende gebeurtenissen brachten echter redding:

  • Allereerst verscheen in het gamma een kleine V8 van bijna 200 pk gekoppeld aan een manuele drieversnellingsbak. Die twee elementen veranderden de amechtige cabrio in een heuse sportwagen.
  • De tweede gebeurtenis kwam van Ford: de reus met het blauwe ovaaltje kwam met zijn eigen antwoord in de vorm van de Thunderbird. Voor GM kon er geen sprake van zijn dat Ford de markt op zijn eentje zou behouden.
  • Het laatste element, en zeker niet het minste, was de komst van een briljante en zeer gemotiveerde ingenieur: Zora Arkus-Duntov. De zoon van twee Russische ouders was geboren in Brussel en aan het begin van de oorlog naar de Verenigde Staten verhuisd. Hij wist GM ervan te overtuigen om de Corvette in te schrijven in de autosport en zijn sportieve competenties te ontwikkelen.

Geflopt model: Corvette, eerste generatie, gered door een Belg

Het vervolg is gekend: de Corvette werd altijd maar krachtiger en comfortabeler en vanaf 1957 werd hij een van de grote iconen op de markt.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km