Geflopt model: Delahaye 235, het laatste duivelse monster wordt door verzamelaars genegeerd

Delahaye is een van de pioniers van de automobiel. Het is opgericht in 1895 en kende een bijna miraculeuze groei, vooral in de jaren ’30. Na de oorlog leek echter niets meer te lukken voor het prestigemerk. De Delahaye 235 was het laatste model van de firma…

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 13 september 2021
  • Divers
  • 3.727 weergaven

Delahaye had een stevige reputatie gebouwd in het domein van de vrachtwagens en brandweerwagens, maar de 135 heeft het merk waarschijnlijk naar zijn hoogste niveau getild. Deze in 1935 gelanceerde prestigieuze GT blonk zowel uit op de weg als op het circuit en won in 1938 zelfs de 24 Uur van Le Mans. Een jaar later brak de oorlog uit en werd niets meer zoals tevoren.

Recyclage van duivelse monsters

In 1945 ontwaakte Frankrijk met een kater. De overheid besliste om de mobiliteit van de Fransen weer op te starten met forse investeringen in populaire modellen. De meest prestigieuze merken werden vergeten en moesten om te overleven vooroorlogse modellen in leven houden. Talbot, Bugatti en Delahaye probeerde nog te overtuigen door hun oude GT’s een opfrisbeurt te geven. Zo werd de Delahaye 135 een 235 en kreeg hij een sterkere motor, een herwerkte ophanging en een hertekend en verlaagd koetswerk.

Ouderwets van bij zijn geboorte

Toen de Delahaye 235 in 1951 op de markt kwam, leek hij compleet voorbijgestreefd op technisch vlak, zeker in vergelijking met de gloednieuwe Aston Martin DB2 en vooral de Jaguar XK120, die de sterren van dat moment wisten te verleiden. De 235 oogde wat plomp en zondigde door een sterk verouderde mechaniek: zijn 3.5-zescilinder met stoterstangen van zo’n 20 jaar oud werd opgevoerd tot 152 pk, het koetswerk rustte op een structuur in… hout en de remmen werden nog met kabels bediend. Met zijn 1,7 ton kon de 235 het monsterlijke tempo van de jonge Britten niet volgen. De naam had nog een weerklank, maar het model kon niet meer verleiden en in 1954 sloot Delahaye de deuren van de fabriek voor de laatste keer…

5 dingen die je moet weten:

  • We spreken van een productie van iets meer dan 80 exemplaren, waarvan de helft met een koetswerk van Chapron.
  • Onderdelen vinden is een echte uitdaging.
  • De elektromechanisch bediende Cotal-versnellingsbak is aangenaam in het gebruik maar kost een fortuin om te restaureren.
  • De kabelbediende remmen moeten regelmatig opnieuw worden afgesteld.
  • Reken op minstens 100.000 euro, wat veel is in absolute zin, maar weinig gezien de exclusiviteit.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Toyota-baas: “EV zal Japan miljoenen jobs kosten”

Toyota-baas: “EV zal Japan miljoenen jobs kosten”

Akio Toyoda blijft zijn invloed gebruiken om de elektrische auto de wind uit de zeilen te nemen.

23/09/2021 Meer lezen
Deze Honda is er voor alleenstaande kampeerders

Deze Honda is er voor alleenstaande kampeerders

De Japanners hebben aan alles gedacht.

22/09/2021 Meer lezen
Skoda stopt ontwikkeling plug-inhybrides, concentreert op EV’s

Skoda stopt ontwikkeling plug-inhybrides, concentreert op EV’s

Het Tsjechische merk volgt daarmee dezelfde strategie als Mercedes.

22/09/2021 Meer lezen
Deze ‘miniatuur’ van de Aston Martin DB5 kost een fortuin

Deze ‘miniatuur’ van de Aston Martin DB5 kost een fortuin

Er worden er slechts 125 van gemaakt.

22/09/2021 Meer lezen

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

De Franse autobouwer heeft zijn berline voor het C-segment vernieuwd. Hoewel we beter van een evolutie dan een revolutie spreken, zijn alle aanpassingen wel gunstig om tot een heel overtuigend eindproduct te komen.

17/09/2021 Meer lezen
3,6 /5 Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Opel herziet zijn Grandland en levert geen half werk: nieuw front, nieuw, digitaal interieur en een verbeterde uitrusting en motorenpalet. Volstaat dit om de competitie het hoofd te kunnen blijven bieden?

13/09/2021 Meer lezen
4,1 /5 Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

De Tesla Model Y is al in het voorjaar van 2019 onthuld, maar komt pas nu naar Europa. Heeft die lange wachttijd ertoe geleid dat dit product tot in de puntjes ontwikkeld is?

09/09/2021 Meer lezen
Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

De Opel Mokka lijkt een outsider tegenover de Ford Puma, met kaarten die je niet specifiek van de Duitse constructeur zou verwachten: verleiding en emotie. Volstaat dat om de bruisende Puma te onttronen?

30/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Is het jacht van koning Albert en koningin Paola te duur voor je? Dan is er nog een fameuze troostprijs: de Aston Martin DB2/4 met speciaal koetswerk, destijds besteld door koning Boudewijn.

21/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

De Volkswagen Karmann-Ghia ziet er bijzonder sexy uit met al zijn welvingen en is nog niets van zijn charme verloren. Velen zien de “Type 14” trouwens als een betaalbare Porsche 356. Wat moet je weten voor je er zelf een aanschaft?

10/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

Van 2008 tot 2014 was de Renault Twingo RS het toegangskaartje tot de wereld van Renault Sport. Zijn prijs was toegankelijk, maar dat maakte er zeker geen verslapte sportieveling van, integendeel.

03/09/2021 Meer lezen
Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

De liefhebbers hebben het ongetwijfeld gemerkt: de verkoopwaarde van de Citroën 2PK is de voorbije jaren fors gestegen. Vandaag moet je minstens 10.000 euro ophoesten voor een exemplaar in heel mooie staat. Maar als deze specifieke auto je verleidt, zal je vijf tot zeven keer meer moeten meebrengen. Maar waarom?

24/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

cng, Automaat

€ 27.799

Benzine, Automaat

€ 20.999
2020
7 km

Diesel, Manueel

€ 16.475
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 27.350
2021
3 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 8.990
2010
139.990 km

Benzine, Manueel

€ 13.990
2019
21.000 km

Diesel, Manueel

€ 26.015
2020
40.991 km

Benzine, Manueel

€ 49.999
1996
67.500 km