Geflopt model: Delahaye 235, het laatste duivelse monster wordt door verzamelaars genegeerd

Delahaye is een van de pioniers van de automobiel. Het is opgericht in 1895 en kende een bijna miraculeuze groei, vooral in de jaren ’30. Na de oorlog leek echter niets meer te lukken voor het prestigemerk. De Delahaye 235 was het laatste model van de firma…

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 13 september 2021
  • Divers

Delahaye had een stevige reputatie gebouwd in het domein van de vrachtwagens en brandweerwagens, maar de 135 heeft het merk waarschijnlijk naar zijn hoogste niveau getild. Deze in 1935 gelanceerde prestigieuze GT blonk zowel uit op de weg als op het circuit en won in 1938 zelfs de 24 Uur van Le Mans. Een jaar later brak de oorlog uit en werd niets meer zoals tevoren.

Recyclage van duivelse monsters

In 1945 ontwaakte Frankrijk met een kater. De overheid besliste om de mobiliteit van de Fransen weer op te starten met forse investeringen in populaire modellen. De meest prestigieuze merken werden vergeten en moesten om te overleven vooroorlogse modellen in leven houden. Talbot, Bugatti en Delahaye probeerde nog te overtuigen door hun oude GT’s een opfrisbeurt te geven. Zo werd de Delahaye 135 een 235 en kreeg hij een sterkere motor, een herwerkte ophanging en een hertekend en verlaagd koetswerk.

Ouderwets van bij zijn geboorte

Toen de Delahaye 235 in 1951 op de markt kwam, leek hij compleet voorbijgestreefd op technisch vlak, zeker in vergelijking met de gloednieuwe Aston Martin DB2 en vooral de Jaguar XK120, die de sterren van dat moment wisten te verleiden. De 235 oogde wat plomp en zondigde door een sterk verouderde mechaniek: zijn 3.5-zescilinder met stoterstangen van zo’n 20 jaar oud werd opgevoerd tot 152 pk, het koetswerk rustte op een structuur in… hout en de remmen werden nog met kabels bediend. Met zijn 1,7 ton kon de 235 het monsterlijke tempo van de jonge Britten niet volgen. De naam had nog een weerklank, maar het model kon niet meer verleiden en in 1954 sloot Delahaye de deuren van de fabriek voor de laatste keer…

5 dingen die je moet weten:

  • We spreken van een productie van iets meer dan 80 exemplaren, waarvan de helft met een koetswerk van Chapron.
  • Onderdelen vinden is een echte uitdaging.
  • De elektromechanisch bediende Cotal-versnellingsbak is aangenaam in het gebruik maar kost een fortuin om te restaureren.
  • De kabelbediende remmen moeten regelmatig opnieuw worden afgesteld.
  • Reken op minstens 100.000 euro, wat veel is in absolute zin, maar weinig gezien de exclusiviteit.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Bonhams.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

BMW laat ons watertanden met enkele foto's en details over zijn nieuwe SUV X3, die al binnen enkele weken officieel wordt voorgesteld.

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

De havenautoriteiten beginnen onder druk te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km