Geflopt model: Edsel, of wanneer Ford de bal mis slaat

In de tweede helft van de jaren 1950, in een Amerika dat nooit om nieuwigheden verlegen zat, besliste Ford om een nieuw merk te starten dat moest voldoen aan alle wensen van zijn klanten. Het werd een gigantische flop.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 26 april 2019

Had de markt echt nood aan een nieuw luxemerk? Duidelijk niet… Maar in 1957 mocht je van alles dromen. Ford deinsde er trouwens niet voor terug om op emoties te spelen door dit nieuwe merk te vernoemen naar de overleden zoon van Henry Ford: Edsel Bryant. De toekomst leek helemaal uitgestippeld voor de jongeman als enige zoon van een legende, maar in 1943 bezweek hij aan maagkanker.

Geflopt model: Edsel, of wanneer Ford de bal mis slaat

Kracht en luxe

Voor de lancering van het eerste model leverde Ford geen half werk. Na grootschalig marktonderzoek bedacht de constructeur een model dat leek te beantwoorden aan alle wensen van de potentiële klant. En voor de promotie ervan werd een publiciteitscampagne op poten gezet op maat van de kolossale middelen van het bedrijf.

Rijkelijke uitrusting

Op papier was enkel het beste genoeg: krachtige V8-motoren met tot 350 pk en een luxueuze uitrusting, met automatisch geregelde remmen, veiligheidsgordels, kindersloten achterin, bedieningsknoppen op het stuurwiel voor de automatische versnellingsbak, een oliepeilwaarschuwing enzovoort.

Geflopt model: Edsel, of wanneer Ford de bal mis slaat

Gebrek aan mannelijkheid?

Het eindresultaat zag er nochtans niet smakelijk uit: de behoorlijk gewrongen stijl straalde niet bepaald mannelijkheid uit en heel wat specialisten staken de schuld voor het falen van het model op zijn radiatorrooster, dat deed denken aan… het vrouwelijke geslachtsorgaan.

Geflopt model: Edsel, of wanneer Ford de bal mis slaat

Maar enkel dat radiatorrooster kan niet de schuld dragen voor zijn falen, zelfs niet in dat macho tijdperk: de betrouwbaarheid was zeer matig, de positionering van het product slecht bestudeerd, de interne concurrentie te sterk en de auto zelf was uiteraard veel te duur. Temeer omdat de Verenigde Staten tegen het eind van de jaren 1950 in een kleine recessie terecht waren gekomen. Nauwelijks 3 jaar later al, in 1960, trok Ford zich terug. Maar de flop kostte het bedrijf wel liefst 250 miljoen dollar.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De nieuwe BMW X3 warmt zich op

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

BMW laat ons watertanden met enkele foto's en details over zijn nieuwe SUV X3, die al binnen enkele weken officieel wordt voorgesteld.

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

De havenautoriteiten beginnen onder druk te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km