Italië, 1948. Het land krabbelt moeizaam
overeind uit het puin van de oorlog. Dante Giacosa, de ernstige en stipte baas
van het technische departement van Fiat krijgt de ontwikkeling toevertrouwd van
een luxeberline als bekroning van het gamma om de Amerikaanse markt te
verleiden. Fiat wil voor deze berline 6 zitplaatsen en een V6-motor.
Sportwagen voor het merkimago?
Giacosa is niet bepaald overtuigd van de
interesse die de Amerikanen zouden hebben in deze nieuwe auto, maar is wel
geprikkeld door het idee van een prestigemotor. Hij overtuigt daarom de leiding
van het merk en bedenkt een V8. Waarom? Voor een compacte, performante en
levendige sportwagen. De motor is uitgerust met alle spitstechnologie van zijn
tijd: hij is weliswaar slechts twee liter groot, maar geniet een hele resem
gesofisticeerde vondsten (aluminium carter, gesmede krukas,
4-in-1-uitlaatcollector…) zodat hij er het bijzonder hoge vermogen van 115 pk
en op de laatste modellen tot 127 pk uit kan peuteren. Dat was destijds een
verbluffende waarde voor een motor met die cilinderinhoud.
Matig succes
Ondanks die machtige motor en een goed ontworpen
buizenchassis met vier onafhankelijk opgehangen wielen werd de Fiat “Otto Vu”
geen succes: van 1952 tot 1954 zijn er slechts 114 exemplaren van gemaakt.
Typisch voor die vervlogen tijden is dat er geen twee identieke exemplaren
bestaan omdat het model door heel wat koetswerkbouwers is aangekleed. Een van
de meest gekende van hen was Rapi, die er een veertigtal van onder handen heeft
genomen.
Vandaag?
Een Fiat 8V kopen is vandaag geen onschuldige
zet. Niet alleen heb je een forse beurs nodig (gemiddeld meer dan een miljoen
euro), maar je vindt uiteraard ook geen wisselstukken voor het model, zodat
alles op maat moet worden gemaakt. De lastig te besturen Fiat Otto Vu wordt
uiteraard wel de ster op alle evenementen waar je ermee opduikt. Een keuze voor
kenners.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?