Geflopt model: Fiat 8V, gemiste afspraak…

Een Fiat met een V8-motor? Neen, je droomt niet, hij heeft wel degelijk bestaan. Vandaag zijn ze goud waard en horen ze bij de kroonjuwelen van de Italiaanse auto-industrie.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 september 2019
  • Divers
  • 9 weergaven

Italië, 1948. Het land krabbelt moeizaam overeind uit het puin van de oorlog. Dante Giacosa, de ernstige en stipte baas van het technische departement van Fiat krijgt de ontwikkeling toevertrouwd van een luxeberline als bekroning van het gamma om de Amerikaanse markt te verleiden. Fiat wil voor deze berline 6 zitplaatsen en een V6-motor.

Geflopt model: Fiat 8V, gemiste afspraak…

Sportwagen voor het merkimago?

Giacosa is niet bepaald overtuigd van de interesse die de Amerikanen zouden hebben in deze nieuwe auto, maar is wel geprikkeld door het idee van een prestigemotor. Hij overtuigt daarom de leiding van het merk en bedenkt een V8. Waarom? Voor een compacte, performante en levendige sportwagen. De motor is uitgerust met alle spitstechnologie van zijn tijd: hij is weliswaar slechts twee liter groot, maar geniet een hele resem gesofisticeerde vondsten (aluminium carter, gesmede krukas, 4-in-1-uitlaatcollector…) zodat hij er het bijzonder hoge vermogen van 115 pk en op de laatste modellen tot 127 pk uit kan peuteren. Dat was destijds een verbluffende waarde voor een motor met die cilinderinhoud.

Geflopt model: Fiat 8V, gemiste afspraak…

Matig succes

Ondanks die machtige motor en een goed ontworpen buizenchassis met vier onafhankelijk opgehangen wielen werd de Fiat “Otto Vu” geen succes: van 1952 tot 1954 zijn er slechts 114 exemplaren van gemaakt. Typisch voor die vervlogen tijden is dat er geen twee identieke exemplaren bestaan omdat het model door heel wat koetswerkbouwers is aangekleed. Een van de meest gekende van hen was Rapi, die er een veertigtal van onder handen heeft genomen.

Geflopt model: Fiat 8V, gemiste afspraak…

Vandaag?

Een Fiat 8V kopen is vandaag geen onschuldige zet. Niet alleen heb je een forse beurs nodig (gemiddeld meer dan een miljoen euro), maar je vindt uiteraard ook geen wisselstukken voor het model, zodat alles op maat moet worden gemaakt. De lastig te besturen Fiat Otto Vu wordt uiteraard wel de ster op alle evenementen waar je ermee opduikt. Een keuze voor kenners.

Geflopt model: Fiat 8V, gemiste afspraak…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Toyota-baas: “EV zal Japan miljoenen jobs kosten”

Toyota-baas: “EV zal Japan miljoenen jobs kosten”

Akio Toyoda blijft zijn invloed gebruiken om de elektrische auto de wind uit de zeilen te nemen.

23/09/2021 Meer lezen
Deze Honda is er voor alleenstaande kampeerders

Deze Honda is er voor alleenstaande kampeerders

De Japanners hebben aan alles gedacht.

22/09/2021 Meer lezen
Skoda stopt ontwikkeling plug-inhybrides, concentreert op EV’s

Skoda stopt ontwikkeling plug-inhybrides, concentreert op EV’s

Het Tsjechische merk volgt daarmee dezelfde strategie als Mercedes.

22/09/2021 Meer lezen
Deze ‘miniatuur’ van de Aston Martin DB5 kost een fortuin

Deze ‘miniatuur’ van de Aston Martin DB5 kost een fortuin

Er worden er slechts 125 van gemaakt.

22/09/2021 Meer lezen

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

De Franse autobouwer heeft zijn berline voor het C-segment vernieuwd. Hoewel we beter van een evolutie dan een revolutie spreken, zijn alle aanpassingen wel gunstig om tot een heel overtuigend eindproduct te komen.

17/09/2021 Meer lezen
3,6 /5 Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Opel herziet zijn Grandland en levert geen half werk: nieuw front, nieuw, digitaal interieur en een verbeterde uitrusting en motorenpalet. Volstaat dit om de competitie het hoofd te kunnen blijven bieden?

13/09/2021 Meer lezen
4,1 /5 Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

De Tesla Model Y is al in het voorjaar van 2019 onthuld, maar komt pas nu naar Europa. Heeft die lange wachttijd ertoe geleid dat dit product tot in de puntjes ontwikkeld is?

09/09/2021 Meer lezen
Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

De Opel Mokka lijkt een outsider tegenover de Ford Puma, met kaarten die je niet specifiek van de Duitse constructeur zou verwachten: verleiding en emotie. Volstaat dat om de bruisende Puma te onttronen?

30/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Is het jacht van koning Albert en koningin Paola te duur voor je? Dan is er nog een fameuze troostprijs: de Aston Martin DB2/4 met speciaal koetswerk, destijds besteld door koning Boudewijn.

21/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

De Volkswagen Karmann-Ghia ziet er bijzonder sexy uit met al zijn welvingen en is nog niets van zijn charme verloren. Velen zien de “Type 14” trouwens als een betaalbare Porsche 356. Wat moet je weten voor je er zelf een aanschaft?

10/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

Van 2008 tot 2014 was de Renault Twingo RS het toegangskaartje tot de wereld van Renault Sport. Zijn prijs was toegankelijk, maar dat maakte er zeker geen verslapte sportieveling van, integendeel.

03/09/2021 Meer lezen
Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

De liefhebbers hebben het ongetwijfeld gemerkt: de verkoopwaarde van de Citroën 2PK is de voorbije jaren fors gestegen. Vandaag moet je minstens 10.000 euro ophoesten voor een exemplaar in heel mooie staat. Maar als deze specifieke auto je verleidt, zal je vijf tot zeven keer meer moeten meebrengen. Maar waarom?

24/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

cng, Automaat

€ 27.799

Benzine, Automaat

€ 20.999
2020
7 km

Diesel, Manueel

€ 16.475
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 27.350
2021
3 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 8.990
2010
139.990 km

Benzine, Manueel

€ 13.990
2019
21.000 km

Diesel, Manueel

€ 26.015
2020
40.991 km

Benzine, Manueel

€ 49.999
1996
67.500 km