Op het salon van Detroit werd in 2008 een eerste prototype onthuld van een ‘verantwoorde’ berline. Er was sprake van adembenemende prestaties en een sensationele look. De man achter het project was dan ook niemand minder dan Henrik Fisker, de getalenteerde ontwerper van onder meer de Aston Martin DB9 en BMW Z8.
Perfect op papier
In 2011 kwam het project op de markt. De technische fiche was verrassend: twee elektromotoren met een totaalvermogen van meer dan 400 pk en een verbrandingsmotor van 260 pk die als generator werkte. Voor de vorm werden vooraan kolossale remmen toegevoegd en op het dak… zonnepanelen. Het geheel ademde verfijnde technologie uit, in die mate dat de Amerikaanse regering een lening van meer dan 500 miljoen dollar uitkeerde omdat het viel voor de ambitie van het project.
Brand
Bij de start leek het succes vast te staan: Leonardi di Caprio werd klant, net zoals Justin Bieber en Ashton Kutcher. Helaas bleek al heel snel dat de ontwikkeling gebrekkig was en doken betrouwbaarheidsproblemen op. Exemplaren die op spectaculaire wijze spontaan in brand vlogen joegen potentiële klanten weg. Om de leefbaarheid van het project helemaal te kelderen legde de batterijleverancier de boeken neer. Fisker overleefde het debacle niet en in 2013 werd het faillissement aangekondigd. Was het verhaal daarmee definitief voorbij? Neen, want in 2016 werd het model gereanimeerd als Karma Revero. Eentje om op te volgen.
Vandaag
- Reken op minstens 40.000 euro
- De auto is bijzonder complex en heeft een zeer slechte reputatie als het over de betrouwbaarheid gaat
- Sommige onderdelen zijn niet te vinden
- De binnenruimte is teleurstellend
- Bij een intensieve rijstijl kan het hoge verbruik tegenvallen…
Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?