Geflopt model: Fisker Karma, het leek een goed idee…

Iedereen geloofde erin, te beginnen bij de sterren uit de showbizz en de Amerikaanse overheid. Helaas draaide het verhaal heel snel uit op een monumentale flop…

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 oktober 2021
  • Divers

Op het salon van Detroit werd in 2008 een eerste prototype onthuld van een ‘verantwoorde’ berline. Er was sprake van adembenemende prestaties en een sensationele look. De man achter het project was dan ook niemand minder dan Henrik Fisker, de getalenteerde ontwerper van onder meer de Aston Martin DB9 en BMW Z8.

Perfect op papier

In 2011 kwam het project op de markt. De technische fiche was verrassend: twee elektromotoren met een totaalvermogen van meer dan 400 pk en een verbrandingsmotor van 260 pk die als generator werkte. Voor de vorm werden vooraan kolossale remmen toegevoegd en op het dak… zonnepanelen. Het geheel ademde verfijnde technologie uit, in die mate dat de Amerikaanse regering een lening van meer dan 500 miljoen dollar uitkeerde omdat het viel voor de ambitie van het project.

Brand

Bij de start leek het succes vast te staan: Leonardi di Caprio werd klant, net zoals Justin Bieber en Ashton Kutcher. Helaas bleek al heel snel dat de ontwikkeling gebrekkig was en doken betrouwbaarheidsproblemen op. Exemplaren die op spectaculaire wijze spontaan in brand vlogen joegen potentiële klanten weg. Om de leefbaarheid van het project helemaal te kelderen legde de batterijleverancier de boeken neer. Fisker overleefde het debacle niet en in 2013 werd het faillissement aangekondigd. Was het verhaal daarmee definitief voorbij? Neen, want in 2016 werd het model gereanimeerd als Karma Revero. Eentje om op te volgen.

Vandaag

  • Reken op minstens 40.000 euro
  • De auto is bijzonder complex en heeft een zeer slechte reputatie als het over de betrouwbaarheid gaat
  • Sommige onderdelen zijn niet te vinden
  • De binnenruimte is teleurstellend
  • Bij een intensieve rijstijl kan het hoge verbruik tegenvallen…


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km