Zeg “Ford” en “coupé” in één zin, en je denkt meteen aan de Mustang. Toch had de Amerikaanse gigant eind jaren 90 nog een rationelere coupé in zijn catalogus.

Francois Piette
8/01/2018 13:00:35

Met de Cougar zorgde Ford voor een opvolger van de Probe. Maar de nieuwkomer moest het stellen met een platform van een gezinswagen: de Ford Mondeo. Dat betekende voorwielaandrijving en beperkte mogelijkheden voor de motor. Maar Ford wilde vooral een ruime coupé op een markt waar de Mustang niet verkocht werd: Europa.

Te braaf?

Bij zijn presentatie deed de Cougar niet meteen hoofden draaien. Het risicoloze design, de brave lijnen en de specificaties speelden niet meteen in op de emoties. Onder de motorkap bood Ford een tweeliter viercilinder van 131 pk en een 2,5 liter V6 van 170 pk. Het gezonde en relatief dynamische weggedrag kon echter niet voldoende klanten overtuigen. Na slechts vier dienstjaren trok Ford er in 2002 de stekker uit. Een opvolger kwam er nooit.

Vandaag

De Cougar is opnieuw een coupé die je voor een appel en een ei kunt kopen: voor minder dan € 3.000 vind je een degelijk exemplaar. De meeste Cougars bij ons zijn natuurlijk viercilinders. De V6 kost iets meer…

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.