Geflopt model: Ford Probe, wie herinnert zich die nog?

Ford verwachtte er veel van: de Probe moest de Capri van de jaren ’90 worden. Hij moest wedijveren met Japanse referenties van die tijd (Toyota Supra, Nissan 200 SX…) en zelfs de Mustang vervangen. Dat was ongetwijfeld te veel voor één enkele auto…
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 22 april 2020
  • Divers

Geflopt model: Ford Probe, wie herinnert zich die nog?

Na een eerste generatie van de Probe, die nog uit Europa werd weggehouden, stak de tweede generatie in 1994 van wal op het Oude Continent. Hij deelde zijn basis met de Mazda MX-6 en was behoorlijk traditioneel: voorwielaandrijving, 2+2 zitplaatsen, een viercilinder, een V6 en tot 165 pk. Voor een model dat de rustieke achterwielaangedreven Mustang met zijn vette V8 moest vervangen was de technische fiche niet bepaald aantrekkelijk.

Geflopt model: Ford Probe, wie herinnert zich die nog?

De Probe was nochtans geen slechte auto om mee te rijden. Hij stuurde gezond en comfortabel en genoot bovendien een rijkelijke uitrusting: elektrische stoelen, leder, airconditioning, airbags, elektrisch verwarmde buitenspiegels enzovoort. Maar ondanks zijn kwaliteiten op de weg en zijn mooie lijn slaagde de Probe er nooit in om de Europeaan te verleiden. In 1998, na een carrière die bij ons teleurstellend was maar in Noord-Amerika behoorlijk succesvol, besliste Ford om de stekker eruit te trekken. Hij werd een jaar later vervangen door de Cougar, die niet zo veel meer succes wist te boeken.

Geflopt model: Ford Probe, wie herinnert zich die nog?

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km