Geflopt model: Ford Thunderbird, de allerlaatste keer

De 11de generatie van de Ford Thunderbird had alles om te slagen: een origineel nostalgisch ontwerp, een Jaguar-V8 en… een rol in een James Bondfilm (Die Another Day). En toch werd het een flop…
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 17 juni 2021

Geflopt model: Ford Thunderbird, de allerlaatste keer

Alles begon in 1999, met een conceptcar die duidelijk verwees naar de eerste Thunderbird: van de neus over de patrijspoortjes in de hardtop, alle mogelijke knipogen zaten erin. De lijn was geslaagd, het publiek applaudisseerde en Ford lanceerde in 2002 een productieversie. De constructeur vertrok op technisch vlak niet van een blanco blad maar gebruikte het platform van de Lincoln LS, dat ook onder de Jaguar S-Type te vinden was. De achterwielaandrijver met 4 onafhankelijk opgehangen wielen werd aangedreven door een 4.0-V8 van 256 pk en een vijftrapsautomaat.

Geflopt model: Ford Thunderbird, de allerlaatste keer

De technische fiche was dus verleidelijk, temeer omdat de met Jaguar gedeelde motor in 2003 naar 284 pk ging. De Thunderbird reed bijzonder comfortabel en was gebouwd voor lange trips met de elleboog op de deur. Zijn enige zwakke plekken waren een ongeïnspireerd interieur en een wat ‘wollig’ rijgedrag.

Geflopt model: Ford Thunderbird, de allerlaatste keer

Ondanks al zijn kwaliteiten vond de Thunderbird nooit een publiek en in 2005 trok Ford de stekker eruit. Er waren toen minder dan 70.000 exemplaren van gebouwd. Bij ons is hij nooit officieel ingevoerd, dus let goed op voor het administratieve gedeelte als je bij ons een tweedehands exemplaar zou willen kopen. Je tikt ze op de kop voor 15.000 tot 30.000 euro in functie van de staat en… het inschrijvingsbewijs.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km