Geflopt model: GM EV1, zijn tijd te ver vooruit

Twintig jaar voor de elektrische revolutie werkten de Amerikanen van General Motors al aan de EV1. De kleine elektrische auto barstte van het potentieel, maar was jammer genoeg zijn tijd te ver vooruit.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 07 juni 2019
  • Elektrisch

Geflopt model: GM EV1, zijn tijd te ver vooruit

Toen General Motors in 1990 zijn “Impact” als conceptmodel voorstelde, waren de geesten nog niet rijp voor elektrische auto’s. De revolutionaire auto werd opgelegd door de staat Californië: als ze voor het jaar 2000 geen elektrische auto hadden ontwikkeld, zouden ze in die staat geen auto’s meer mogen verkopen.

Van concept naar realiteit

In 1996 volgde dan de productieversie van het conceptmodel, de EV1. Het was niet alleen de eerste elektrische auto van General Motors, maar ook de eerste auto wereldwijd die in massaproductie moest gaan.

Het productiemodel leunde dicht aan bij het conceptmodel en had de vorm van een waterdruppel. Daardoor had hij een luchtweerstandscoëfficiënt (Cx-waarde) van amper 0,19. Om het gewicht ondanks de batterijen op 1.400 kilogram te houden, kreeg de auto een chassis uit aluminium en een koetswerk dat uit plasticdelen bestond. Onder de motorkap van de voorwielaandrijver zat een elektromotor van 138 pk en 149 Nm.

Geflopt model: GM EV1, zijn tijd te ver vooruit

Rijbereik

Onder druk van de Californische deadline begon GM de productie van de EV1 met een batterij van lood. In die tijd was die technologie echter al voorbijgestreefd. De batterij had een capaciteit van 16,5 kWh (53 ah) en leverde een rijbereik op van 97 kilometer.

In 1999 kreeg de EV1 gelukkig een update, en vooral een nieuwe batterij. Die was nog steeds uit lood gemaakt, maar de toegenomen capaciteit tot 18,7 kWh (60 ah) vergrootte het rijbereik tot 161 kilometer. Niet veel later kreeg de EV1 de batterij uit nikkelmetaalhydride die hij al van het begin moest hebben. De 26,4 kWh (77 ah) sterke batterij deed het rijbereik toenemen tot 257 kilometer. Straf, voor die tijd.

Leasing

General Motors was niet zeker of er wel vraag zou zijn naar de auto, en speelde dus op zeker: de EV1 werd alleen in leasing aangeboden. Na aanpassing van de Californische wet in 2000 verloor de EV1 voor de constructeur aan belang.

In 2003 trok GM de stekker uit zijn revolutionaire elektrische auto. In totaal werden er 1.117 EV1-modellen gebouwd (660 Gen1 en 457 Gen2). Hoewel sommige klanten hem nadien nog wilden kopen riep GM alle modellen terug om ze te vernietigen. Gelukkig bleven er 40 modellen bewaard voor musea en opleidingsdoeleinden.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Video ©: EV1Forever / YouTube.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

De havenautoriteiten beginnen onder druk te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

BMW laat ons watertanden met enkele foto's en details over zijn nieuwe SUV X3, die al binnen enkele weken officieel wordt voorgesteld.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km