Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
John Gordon werkte voor de kleine ambachtelijke autobouwer Peerless toen hij eind de jaren ’50 autocoureur Jim Keeble ontmoette. Die laatste vertrouwde hem toe dat hij een sportwagen met een Amerikaanse V8-motor wou bouwen. Die oplossing stond garant voor veel vermogen tegen een lage kostprijs en met een grote betrouwbaarheid.
De twee vennoten ontwikkelden een prototype met een 4,6 liter grote Chevrolet-motor, een koetswerk ontworpen door de jonge Giugiaro en vier schijfremmen. Met dergelijke eigenschappen wist hij eind de jaren ’60 enorm veel aandacht te trekken. Ook van Chevrolet, dat de V8 uit de Corvette kwam aanbieden, met 5,4 liter cilinderinhoud en meer dan 300 pk.
Helaas was de start van het merk heel moeilijk. Opeenvolgende stakingen bij onderaannemers brachten het bedrijf in de problemen en de eerste productieversie werd pas in 1964 onthuld, 3 jaar na het eerste prototype. Ondertussen had de wagen een koetswerk gekregen in glasvezel, al maakte dat van hem nog geen toonbeeld van lichtvoetigheid. Maar met 300 pk en een manuele versnellingsbak was de Gordon-Keeble wel de snelste vierzitter van zijn tijd.
Toch was er een probleem: de auto werd verkocht aan een bijzonder competitieve prijs. Te competitief, want het merk stak geld toe op elk exemplaar. In 1965, nauwelijks een jaar na de lancering, ging het over de kop. Het bedrijf werd overgenomen door verdelers van het merk, die nog een paar extra wagens assembleerden. Maar in 1966 volgde opnieuw het bankroet. De Amerikaan John de Bruyne kocht het bedrijf in 1968… maar het avontuur ging niet verder.
Voel je wel iets voor het model? Dan moet je eerst dit weten:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.