Geflopt model: Gordon-Keeble, subliem maar te goedkoop

In de jaren ’60 kon dit merk Aston Martin, Ferrari en Maserati het koud zweet bezorgen… Maar zijn geschiedenis werd vooral gekenmerkt door een eindeloze reeks falingen.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 01 december 2020
  • Divers

Geflopt model: Gordon-Keeble, subliem maar te goedkoop

John Gordon werkte voor de kleine ambachtelijke autobouwer Peerless toen hij eind de jaren ’50 autocoureur Jim Keeble ontmoette. Die laatste vertrouwde hem toe dat hij een sportwagen met een Amerikaanse V8-motor wou bouwen. Die oplossing stond garant voor veel vermogen tegen een lage kostprijs en met een grote betrouwbaarheid.

De twee vennoten ontwikkelden een prototype met een 4,6 liter grote Chevrolet-motor, een koetswerk ontworpen door de jonge Giugiaro en vier schijfremmen. Met dergelijke eigenschappen wist hij eind de jaren ’60 enorm veel aandacht te trekken. Ook van Chevrolet, dat de V8 uit de Corvette kwam aanbieden, met 5,4 liter cilinderinhoud en meer dan 300 pk.

Geflopt model: Gordon-Keeble, subliem maar te goedkoop

Helaas was de start van het merk heel moeilijk. Opeenvolgende stakingen bij onderaannemers brachten het bedrijf in de problemen en de eerste productieversie werd pas in 1964 onthuld, 3 jaar na het eerste prototype. Ondertussen had de wagen een koetswerk gekregen in glasvezel, al maakte dat van hem nog geen toonbeeld van lichtvoetigheid. Maar met 300 pk en een manuele versnellingsbak was de Gordon-Keeble wel de snelste vierzitter van zijn tijd.

Toch was er een probleem: de auto werd verkocht aan een bijzonder competitieve prijs. Te competitief, want het merk stak geld toe op elk exemplaar. In 1965, nauwelijks een jaar na de lancering, ging het over de kop. Het bedrijf werd overgenomen door verdelers van het merk, die nog een paar extra wagens assembleerden. Maar in 1966 volgde opnieuw het bankroet. De Amerikaan John de Bruyne kocht het bedrijf in 1968… maar het avontuur ging niet verder.

Geflopt model: Gordon-Keeble, subliem maar te goedkoop

Voel je wel iets voor het model? Dan moet je eerst dit weten:

  • Er zijn minder dan 100 exemplaren gebouwd, maar 90 daarvan zouden nog steeds rondrijden.
  • De Chevrolet-V8 is onverwoestbaar, eenvoudig te onderhouden en verspreidt een krachtige, holle klank.
  • Het rijgedrag en de prestaties hoorden bij de beste van hun tijd.
  • Reken op 100.000 tot 150.000 euro voor een exemplaar.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km