Geflopt model: Imperial (1980-1983), een einde met bijzonder weinig glans!

Deze Imperial van de zesde generatie is een ‘revival’ die de Chrysler-groep een boost had moeten geven. Helaas deed hij bijna net het omgekeerde!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 31 januari 2022
  • Divers

Aan het einde van de jaren ‘70 zat Chrysler in een dip en het wist niet meteen hoe het uit die slechte situatie moest geraken. Om dat te doen, nam het een levende legende onder de arm, Lee Iacocca, een voormalig topman van bij Ford, die onder andere bekend is omdat hij het merk overtuigde om de Ford Mustang te ontwikkelen. Lee Iacocca is ervan overtuigd dat wat Chrysler nodig heeft een topklasse voertuig is, een model dat het publiek moet overtuigen dat Chrysler gelooft in de toekomst en nog luxueuze voertuigen ontwikkelt...

De Imperial herleeft!

Met dit idee in het achterhoofd overtuigde Lee de directie van Chrysler om 'Imperial' als merk uit de koelkast te halen. De benaming werd gebruikt op de meest luxueuze modellen van de groep, maar in 1975 na zo'n twintig jaar dienst, begraven wegens gebrek aan rendabiliteit. Deze Imperial is dan ook bedoeld om GM's Cadillac en Ford's Continental het vuur aan de schenen te leggen. Een hele uitdaging!

Downsizing

Bij gebrek aan budget begon Chrysler bij de ontwikkeling van de auto niet van nul: het gebruikte een intern platform en ontwierp daarop een uniek tweedeurs koetswerk. Er was geen andere versie gepland. Wat de afmetingen betreft, volgde de nieuwe Imperial de trend van het moment: terwijl de Imperials van de jaren '70 bijna 5,9 meter lang waren, meet deze nieuweling "nauwelijks" meer dan 5,4 meter... Hetzelfde liedje horen we onder de motorkap, waar de kloeke 7.2-liter grote en 330 pk sterke V8 plaats maakt voor een 5.2-liter V8 met 140 pk... Dowsizing heet dat dan.

De weg naar de hel

Helaas, ondanks aanzienlijke marketinginspanningen (Frank Sinatra ging zo ver dat hij verschillende nummers zong die aan dit model gewijd waren!), sloeg de Imperial niet aan. Het unieke koetswerk met een twijfelachtige vormgeving en de betrouwbaarheidsproblemen van de brandstofinjectie kwamen de carrière van het model niet ten goede. En het was niet het digitale instrumentenpaneel, een primeur in de VS, dat het model zou redden. In 1983, na iets meer dan 12.000 verkochte exemplaren, trok de autobouwer de stekker eruit. Imperial stierf een tweede keer en komt niet meer terug...

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km