Geflopt model: Isdera Imperator 108i, verbluffend maar vergeten

Een verbluffende look, indrukwekkende prestaties en een ronkende naam. Helaas is deze sportwagen tijdens zijn liefst 10 jaar lange carrière nagenoeg onopgemerkt gebleven.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 20 november 2020
  • Divers

Geflopt model: Isdera Imperator 108i, verbluffend maar vergeten

Het verhaal begon met Porsche-ingenieur Eberhard Schulz, die in zijn vrije tijd een conceptcar had bedacht voor Mercedes, de CW311. Het ding was imposant, met een ongelooflijke uitstraling, maar Mercedes zag geen productiekansen. Maar daarmee was het verhaal niet af, want de dappere Schulz had wat geld opzij staan en besliste daarom… om zijn eigen bedrijf op te richten om de auto in productie te kunnen nemen.

Dikke V8 achterin

Geflopt model: Isdera Imperator 108i, verbluffend maar vergeten

De Isdera Imperator was heel trouw aan de conceptcar en onderscheidde zich er enkel van door de klapkoplampen te vervangen door vaste exemplaren. De vleugeldeuren en de centrale spiegel die als een periscoop op het dak stond wisten flink wat aandacht te trekken toen hij in 1984 op de markt kwam.

Technisch gezien gebruikte de Isdera een centraal achterin geplaatste 5.0-V8 van Mercedes gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak. De prestaties waren uitmuntend en konden de vergelijking aan met schitterende Italiaanse rivalen: de constructeur beloofde een topsnelheid van meer dan 280 km/u en een sprint van 0 naar 100 km/u in iets meer dan 5 seconden.

Meer evoluties dan verkochte exemplaren?

Geflopt model: Isdera Imperator 108i, verbluffend maar vergeten

Doorheen de jaren kreeg de Imperator steeds krachtiger motoren, met aan de vooravond van de jaren ’90 een 6.0-V8 van AMG die liefst 390 pk ontwikkelde. Daarbij koos Isdera bovendien terug voor het oorspronkelijke ontwerp met klapkoplampen, wat de verkoopcijfers een kleine boost gaf. Helaas, met een productie van… 30 exemplaren van 1984 tot 1993 kunnen we bezwaarlijk van een groot succes spreken…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km