Geflopt model: Iso Rivolta Fidia, de allercoolste berline

Zeer krachtig, uitzonderlijk exclusief, duurder dan een Rolls-Royce en aanbeden door een rockster: met zo’n visitekaartje kan de Iso Fidia alleen maar de allercoolste berline zijn. En toch werd hij een flop…

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 15 oktober 2021
  • Divers
  • 12.546 weergaven

In de jaren ’60 was Iso Rivolta een naam met even veel uitstraling als Ferrari, Aston Martin of Maserati. De kleine ambachtelijke constructeur bouwde namelijk luxecoupés met een voorbeeldige afwerking en krachtige Amerikaanse V8-motoren. De betrouwbaarheid en het eenvoudige onderhoud van die laatsten maakten Iso’s zeer populair bij liefhebbers van prestaties die niet gaven om verfijning maar wel om pure kracht…

In september 1967 onthulde Iso zijn eerste berline, de S4, op het salon van Frankfurt. De lijn van de hand van Giugiaro (die toen voor Ghia werkte) was tegelijk elegant en krachtig. Onder de motorkap deed Iso opnieuw een beroep op de Chevrolet-V8 van 5,4 liter, een motor die ook de Corvette aandreef. De fans moesten echter lang wachten voor ze ervan konden profiteren, want de auto werd pas 1,5 jaar later aan de pers voorgesteld. De eerste tests vonden bovendien niet onder ideale omstandigheden plaats, want de journalisten maakten in Athene kennis met een (ondertussen ‘Fidia’ gedoopte) auto die veel plaats innam en die werd aangedreven door een V8 die de plaatselijke benzine niet wist te smaken.

Peperduur

Bij zijn lancering profileerde de Fidia zich als een van de meest exclusieve auto’s ter wereld: zijn weldadige interieur was rijkelijk aangekleed en maakte gebruik van de edelste materialen. En de Fidia was niet enkel luxueus maar ook sportief: zijn Chevrolet-V8 van 300 pk kon worden gekoppeld aan een manuele versnellingsbak die de dikke berline bijzonder snel maakte: voor de sprint van 0 naar 100 km/u werd een tijd van minder dan 8 seconden aangekondigd. Voor dergelijk prestige moest je flink betalen: de Fidia kostte meer dan… een Rolls-Royce. Het vormde geen belemmering voor een aantal bevoorrechtte klanten, waaronder een zekere… John Lennon, die er naar verluidt drie had.

Evoluties

Doorheen de tijd onderging de auto een aantal evoluties, zoals een nieuw dashboard en een V8 van Ford in plaats van die van Chevrolet. Het baatte allemaal niet om de auto te redden. Iso’s verkochten slecht en de economische en oliecrisis waren een koude douche voor de monsters met hun grote dorst. Op de laatste dag van 1974 besliste Iso om te stoppen met auto’s te bouwen. Er waren toen minder dan 200 Fidia’s verkocht…

Vandaag

  • Versies met manuele versnellingsbak rijden fijner dan die met een automaat.
  • Reken op zo’n 130.000 euro voor een mooi exemplaar.
  • Specifieke onderdelen zijn onvindbaar…
  • Mechanisch vormt hij geen problemen: de V8-motoren van Chevrolet en Ford waren zeer populair en betrouwbaar.
  • Let op voor de bekleding: het interieur van een Fidia restaureren kost een fortuin.


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Alpine A110, technische en technologische update

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine vernieuwt het A110-gamma en maakt van de gelegenheid gebruik om wat extra peper toe te voegen aan het recept van zijn sportwagen.

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Deze AIR4 wil tot 700 meter hoogte gaan!

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

De nieuwe generatie van de Niro is enkel enkel verkrijgbaar als hybride, plug-in hybride of puur elektrisch. En ook zijn styling wordt spannender!

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki onthult de nieuwe generatie van zijn S-Cross. Die wordt voorgesteld als een “echte SUV” met een vernieuwend design. Hij wordt exclusief aangedreven door een 1.4 liter turbobenzine 48 Volt microhybride.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

3,4 /5 Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn meest populaire bestelbreak. Deze volledig uitstootvrije ë-Berlingo is een opsteker voor kroostrijke gezinnen op zoek naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 18.998
2021

Benzine, Andere

€ 13.998
2021

Benzine, Manueel

€ 14.498
2021

Benzine, Manueel

€ 17.990
2020

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Andere, Manueel

€ 533.800
1973
1.466 km

Diesel, Automaat

€ 39.950
12.388 km

Benzine, Automaat

€ 62.950
3.790 km

Diesel, Manueel

€ 9.800
2013
124.300 km