Geflopt model: Jaguar Mk X en 420G, op zoek naar de top

Dit is het onrechtvaardige verhaal van een model dat alles in zich had om te slagen. De Mx X en 420G waren kolossale limousines.

  • Piette François
  • 12 juli 2017

In 1961 ging het Jaguar voor de wind. De concurrentie kwam er bijna niet aan te pas, want de Mk 2 domineerde de luxeberlines en op het salon van Genève werd er een absolute topper gelanceerd: de E-Type. Het merk verving zijn verouderde Mx IX-topberline door een meer technologische Mk X.

Jacht op Rolls-Royce

Met dit nieuwe model nam Jaguar duidelijk Rolls-Royce in het vizier. De auto was eleganter, geslaagder, sportiever, beter uitgerust en vooral minder duur dan de Rolls-Royces en Bentleys. Technisch deed Jaguar geen toegevingen: een monocoquechassis, vier schijfremmen, een onafhankelijke achterophanging en onder de motorkap de 3.8 zescilinder uit de XK. Dat blok met dubbele bovenliggende nokkenassen en drie carburators kwam bovendien rechtstreeks uit de E-Type en produceerde 265 pk. Jaguar gaf de keuze tussen een manuele vierversnellingsbak en een drietrapsautomaat met optionele overdrive.

Warm onthaal

De pers was het er roerend over eens: de auto was geweldig. De comfortabele en sportieve Jaguar liet de Rolls-Royces en Bentleys van toen ver achter zich. Ook de prijs was een grote troef. Toch lukte het niet. De lijnen vielen niet bij iedereen in de smaak en doorheen de jaren stapelde Jaguar de strategische vergissingen op, waardoor niemand nog aan de complexe naamgeving uit kon. De modellen waren makkelijk te verwarren met hun gelijkaardige stijl en het duurste model werd dus over het hoofd gezien.

Evoluties

Eind 1964 verving Jaguar de 3.8 zescilinder door een 4.2. Die was niet krachtiger maar had wel meer koppel. Twee jaar later toonde Jaguar de 420G, de evolutie van de Mk X, op het salon van Londen. De naam zorgde voor verwarring, want er was al een 420 die als twee druppels water op deze 420G leek maar die iets kleiner was.

Diezelfde 420G had dan wel een nieuwe naam maar was onderhuids bijna ongewijzigd, op een ander radiatorrooster, enkele chromen details, hertekende zetels en optionele klimaatregeling na. Een nieuwe auto was het dus niet, waardoor de verkoop niet aantrok. Integendeel…

Vandaag

Van de Mk X en 420G werden er in totaal ongeveer 24.000 exemplaren verkocht, waarvan het merendeel met automaat. De Mk X is zeldzaam en ook weinig gegeerd. De vraagprijs schommelt daarom rond € 20.000 voor een mooi exemplaar. Ons advies? Een weggever, voor zulke prestigieuze auto uit de jaren 60…

Ga toch voor het beste exemplaar dat je kunt vinden. Een revisie kost een fortuin, roest richt rampen aan, de motor heeft de nodige aandacht nodig en sommige onderdelen zijn verre van makkelijk te vinden…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

BMW laat ons watertanden met enkele foto's en details over zijn nieuwe SUV X3, die al binnen enkele weken officieel wordt voorgesteld.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

De havenautoriteiten beginnen onder druk te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km