Geflopt model: Jaguar X-Type, de grote desillusie…

Aan het einde van de jaren ‘90 schrijft Jaguar rode cijfers. Ford, in die tijd eigenaar van het merk, beslist om het gamma te vernieuwen en een instapmodel aan te bieden dat tegengewicht moet bieden voor de Duitse drie: De Audi A4, Mercedes C-Klasse en de BMW 3 Reeks! Dat wordt de X-Type, een model dat  het merk moet doen herademen...
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 03 juli 2020
  • Divers

Geflopt model: Jaguar X-Type, de grote desillusie…

Om de kosten te beperken, maakt Jaguar gebruik van het onderstel van de Ford Mondeo. Probleem: de Mondeo doet het met voorwielaandrijving, hoogverraad voor de klanten van het merk! Maar een slimme restyling, een verzorgd interieur, een romige V6 en… vierwielaandrijving verzachten de pil. Maar ondanks een eerder warme ontvangst, pakt de mayonaise niet. Jaguar hoopte jaarlijks 100.000 exemplaren te verkopen, maar de uiteindelijke verkoopcijfers zijn (veel) lager...

Geflopt model: Jaguar X-Type, de grote desillusie…

In 2003 laat Jaguar alle schroom varen: er moet verkocht worden! De X-Type wordt vanaf dan ook geleverd met voorwielaandrijving en, het symbool van ‘absoluut verval’, hij krijgt een viercilinder diesel onder de kap! Die motor, met naar keuze 130 of 155 pk, boost de verkoop een beetje, maar niet genoeg: de cijfers zijn allesbehalve schitterend.

Geflopt model: Jaguar X-Type, de grote desillusie…

En toch heeft de auto zo zijn kwaliteiten: het onderstel is uitstekend, de motoren aangenaam en het interieur is een typisch Britse cocon. Maar niets, niet de dieselmotoren, noch de breakversie geven de verkoop vleugels. In 2009 trekt Jaguar de stekker uit de X-Type. Pas 6 jaar later doet het merk een nieuwe aanval op de markt, met de XE.

Geflopt model: Jaguar X-Type, de grote desillusie…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Mercedes-AMG GT nu ook als hybride 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT nu ook als hybride 63 S E Performance

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu ook als plug-inhybride met maar liefst 600 kW (816 pk) en een sprint van 0 tot 100 km/u in een duizelingwekkende 2,8 seconden!

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km