Geflopt model: Jaguar XJ-S Eventer, de shooting brake die een succes moest worden

Het is geen officieel Jaguar-model en toch vinden kenners hem unaniem begerenswaardig. Hoe valt die paradox te verklaren? Dit is de Jaguar XJ-S Eventer, een model dat een heel andere carrière had verdiend…
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 februari 2021
  • Divers

Geflopt model: Jaguar XJ-S Eventer, de shooting brake die een succes moest worden

Het is niet eenvoudig om een bestseller op te volgen. En wanneer die opvolger de Jaguar E-Type is, dan mogen we van de uitdaging van de eeuw spreken. De XJ-S die hem opvolgde leidde niet tot enthousiasme, en dat is nog voorzichtig uitgedrukt. De redenen? Een V12 die al te dorstig was in een tijd van oliecrisissen (hij kwam in 1975 op de markt) en, vooral, een wat gewrongen stijl…

Geflopt model: Jaguar XJ-S Eventer, de shooting brake die een succes moest worden

Lynx, een gereputeerde handwerker gespecialiseerd in de roofkatten uit Coventry, bood in 1982 een oplossing: een magnifieke shooting brake. De ombouw was zwaar, want naast de aanpassingen aan het koetswerk moest Lynx ook de driehoeken van de achteras herzien, naast de brandstoftank, de benzinepomp, het plafond, de achterbank enzovoort. Het was met andere woorden een titanenklus en dat vertaalde zich in een duizelingwekkende meerprijs: bijna 10.000 pond of 40 procent van de prijs van de basisauto. Met een dergelijk tarief waren de klanten natuurlijk dun gezaaid…

Geflopt model: Jaguar XJ-S Eventer, de shooting brake die een succes moest worden

Wat je moet weten:

  • Er zijn slechts 67 exemplaren gebouwd van 1982 tot… 2002.
  • De meeste daarvan worden aangedreven door de dorstige maar zijdezachte V12.
  • Sommige exemplaren zijn pas later omgebouwd.
  • Slechts een handvol exemplaren was uitgerust met de zescilinder van 3,6 of 4,0 liter.
  • Driekwart van de productie heeft het stuur rechts.
  • Reken op 70.000 tot… 170.000 euro.

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km