De eerste exemplaren van deze Lotus Elan werden
gebouwd in 1989, maar om de juiste achtergrond van dit model te begrijpen,
moeten we terug naar de tweede helft van de jaren 80. In die tijd zag het er
niet goed uit voor Lotus. Ondanks restylings en facelifts hadden de klanten
snel door dat de Esprit niet meer van de jongste was. De Excel was dan weer een
ramp op vlak van betrouwbaarheid. Er was dus dringend een nieuw model nodig om
de klanten weer voor zich te winnen.
Legendarische naam
Wat beter dan het verleden om het heden een
boost te geven? Dat moeten ze gedacht hebben bij General Motors, toen eigenaar
van Lotus, toen ze de naam “Elan” terug uit de schuif haalden. In de jaren 60
en 70 was de Elan een geweldige sportwagen, die het Britse merk vleugels gaf.
De versie van de jaren 80 daarentegen…
Verkeerde aandrijving
De esthetische kwaliteiten van het model waren
de reden niet, want die pasten perfect in de tijdsgeest. De aandrijving deed
dan weer wel huiveren: Lotus was kampioen in achterwielaandrijving, maar deze
Elan kreeg… voorwielaandrijving. Onder de motorkap zat zelfs geen Lotus-motor,
maar een blok van Isuzu. Kwatongen beweren dat dit beter was voor de
betrouwbaarheid, en ze hadden wellicht gelijk. Maar de fervente fans van het
merk zagen deze voorwielaangedreven sportwagen met Japanse motor met lede ogen
aan.
Echte kwaliteiten
Toch mocht de Elan M100 er in zijn tijd wezen,
ook als Lotus. Zijn weggedrag was levendig en evenwichtig, de vooras was
bijzonder snedig en de prestaties konden wedijveren met steviger materiaal. De
Isuzu-motor produceerde dankzij een turbo 165 pk en het gewicht schommelde rond
een ton (dankzij composietmaterialen in het koetswerk). Daardoor haalde de Elan
100 km/u in 7 seconden en bereikte hij een topsnelheid van 220 km/u. Kers op de
taart: het Japanse blok kon zonder problemen 300.000 kilometer aan, zonder
olieverlies. Een primeur voor het merk.
Groot probleem
Het lot was deze kleine auto echter niet
gunstig gezind. Zijn grootste probleem was de Mazda MX-5, die betaalbaarder was,
op zowat hetzelfde tijdstip uitkwam, vrolijker was en… achterwielaandrijving
had. Bovendien liet de
elektronica in de Lotus al eens te wensen over…
Carrière-einde
Eind 1992, na minder dan drie jaar in productie
te zijn, gooide GM de handdoek in de ring. Lotus werd doorverkocht aan Romano
Artioli. De Italiaanse zakenman was toen bezig aan de verrijzenis van Bugatti,
met de EB110. Artioli besliste om de productie kort opnieuw op te starten, met
een goedkopere Lotus Elan, die weliswaar een tiental pk minder produceerde. Er
werden slechts 800 stuks geproduceerd. Daar had het verhaal kunnen eindigen,
maar er kwam nog een derde partij op de proppen: Kia. De Koreanen kochten de
rechten op het model en produceerden nog 1.000 exemplaren voor de Aziatische
markt.
Vandaag
De motor is het enige Japanse onderdeel en dus…
het enige onderdeel dat geen problemen oplevert. Als hij nauwkeurig werd
onderhouden, kan hij hoge kilometerstanden aan. Voor de rest moet je
voorzichtig zijn: de elektriciteit leidt zijn eigen leven, het stalen chassis en de stalen ophangingselementen zijn gevoelig voor roest. Reken op €
10.000 tot € 16.000 voor een mooi exemplaar. De duurdere modellen hebben het
stuurwiel aan de linkerkant. Probeer tussen de 4.700 exemplaren er een te
zoeken met een waterdichte onderhoudsgeschiedenis. Geen eenvoudige opgave!