Geflopt model: Maserati 5000 GT, “de beste GT van zijn tijd”

We gaan eerlijk zijn: de geschiedschrijvers van het merk beschouwen dit model niet als een commerciële flop. Nochtans zijn op 7 jaar tijd slechts 34 exemplaren gemaakt. We leggen even alles uit…
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 22 mei 2020
  • Divers

Geflopt model: Maserati 5000 GT, “de beste GT van zijn tijd”

Het salon van Genève in 1957: Maserati lanceert de 3500 GT, een complete 2+2 GT die breekt met de traditie van het maatwerk van zijn voorganger, de A6. Het merk wil toetreden tot het industriële tijdperk met een homogeen, betrouwbaar en krachtig model. Het duurt niet lang voor de auto van zich doet spreken: een jaar later komt de Sjah van Iran aan de deur kloppen bij het merk. Maar Mohammad Reza Pahlavi is niet geïnteresseerd in de 3500 GT van Jan Modaal: in plaats van de zescilinder wil hij de V8 van de 450S, de racewagen van het merk.

Geflopt model: Maserati 5000 GT, “de beste GT van zijn tijd”

Daarom ontwikkelt Maserati een nieuwe auto die is bedoeld voor extreem rijke klanten. De 5000 GT heeft alles in zich wat het merk het beste kan: een V8 van 5 liter en 320 pk, een koetswerk op maat gemaakt door de beste designers (Pininfarina, Michelotti, Frua, Bertone, Touring,…), een extreem verzorgde afwerking en een topsnelheid van 270 km/u. In 1960 evolueert de auto: hij krijgt er een handvol pk’s bij en wordt vooral een pak soepeler.

Geflopt model: Maserati 5000 GT, “de beste GT van zijn tijd”

De 5000 GT werd door veel journalisten van die tijd gezien als “een van de beste GT’s van het moment” en kende een lange carrière (van 1959 tot 1966), maar een heel beperkte productie (34 exemplaren). De lijst van eigenaars is uiteraard duizelingwekkend: naast de Sjah van Iran is hij ook verkocht aan de Aga Khan, de industrieel Gianni Agnelli, de acteur Stewart Granger, de Mexicaanse president Adolfo Lopez Mateos en zelfs coureur Briggs Cunningham. Als je er een kan vinden, mag je er vandaag een miljoen euro voor neertellen en het onderhoudsbudget is duizelingwekkend (elk exemplaar is verschillend), vooral voor de modellen met Lucas-injectie.

Geflopt model: Maserati 5000 GT, “de beste GT van zijn tijd”

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km