Geflopt model: Maserati Quattroporte II, met… voorwielaandrijving

Het verhaal van de Quattroporte begon heel mooi in 1963, toen Maserati een magnifieke berline voorstelde, ontworpen door Frua en aangedreven door een heerlijke, van de autosport afgeleide V8. Tien jaar later was de Quattroporte nog slechts een schim van zichzelf…
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 07 mei 2020
  • Divers

Geflopt model: Maserati Quattroporte II, met… voorwielaandrijving

In 1968 kleurde de bankrekening van het merk met de drietand bloedrood. Citroën verraste de autowereld door zijn beslissing om het bedrijf over te nemen. Daaruit volgde een nogal stormachtige samenwerking, die echter wel resulteerde in een reeks heel mooie auto’s, zoals de Citroën SM, de Maserati Merak en, vooral, de fantastische Bora. Het laatste werk van Maserati onder Citroën-beheer werd echter niet zo’n groot succes. We hebben het over de tweede generatie van de Quattroporte, die zelfs een van de grootste flops uit de automobiele geschiedenis is geworden.

Geflopt model: Maserati Quattroporte II, met… voorwielaandrijving

De in 1973 voorgestelde tweede generatie van de Quattroporte brak met alle conventies. Allereerst al door zijn stijl: hij was getekend door Marcello Gandini voor rekening van Bertone en had een weinig geïnspireerde vorm. Het Italiaanse genie, aan wie we onder meer de Lamborghini Miura te danken hebben, had duidelijk een minder goede dag. Vervolgens was er zijn formaat: 5,13 meter lang, dat was in 1973 kolossaal.

Geflopt model: Maserati Quattroporte II, met… voorwielaandrijving

Maar wat de berline echt de nek heeft omgewrongen, was de techniek. Onder de motorkap lag de V6 die was ontwikkeld voor de SM en de Merak. Uit zijn longinhoud van drie liter haalde hij op een goede dag 210 pk, wat te nipt was voor het gewicht van de berline: 1.600 kilo leeg. Bovendien gaf hij zijn vermogen door aan de voorwielen, wat gewoon heiligschennis is voor zo’n dure berline, zeker wanneer er een drietandlogo op staat. De invloed van Citroën ging nog verder, want hij stond ook op een hydraulische ophanging…

Geflopt model: Maserati Quattroporte II, met… voorwielaandrijving

Tegen dat moment halverwege de jaren ’70 is het op: Citroën en Maserati komen maar niet overeen, de kassa is leeg. Peugeot koopt uiteindelijk het Franse merk met het visgraatlogo en de oliecrisis geeft dorstige auto’s een nekschot. Het is gedaan met het avontuur en Maserati vraagt het faillissement aan. Het wordt overgenomen door Alejandro de Tomaso en de Quattroporte II wordt afgevoerd na… 13 exemplaren.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km