Geflopt model: Matra 530, het lelijke eendje?

Zijn naam doet overwinningen op Le Mans oproepen, zijn weggedrag is geweldig en met zijn targadak rij je met de haren in de wind. Maar toch wordt de Matra 530 nog steeds over het hoofd gezien. Waarom?

  • Piette François
  • 01 februari 2018

De Matra 530 is de eerste auto die Matra volledig zelf ontwierp. Hij werd voorgesteld op het salon van Genève in 1967 en viel op door zijn 2+2-opstelling met motor centraal achterin, en door zijn demonteerbare dak. Daarmee mikte hij duidelijk op een jong publiek. Door de weinige plaats in het motorcompartiment moesten de ingenieurs kiezen voor de compactste motoren op de markt: de 1.7 V4 van de Ford Taunus. Dat zou een van de grootste vergissingen zijn…

Argumenten en gebreken

De proletarische motor miste vermogen (met amper 85 pk), maar de specificaties van de Matra mochten er wezen: de motor centraal achterin, vier schijfremmen, wegklapbare koplampen en een zelfdragend stalen platform dat een plastic koetswerk droeg,… niet slecht voor eind jaren 60! De pers was enthousiast over zijn weggedrag en comfort, maar was minder opgetogen over de prestaties: 0-100 km/u in 14,5 seconden was zelfs voor 1967 middelmatig voor een sportwagen.

Evoluties

De 530 was te duur en te traag, en vond dus geen publiek. Toch zette Matra in die tijd successen neer in de racerij, zowel in de Formule 1 als in uithoudingsraces. Maar de saus pakte niet: het publiek werd ook niet warm van het persoonlijke design van het ding. Matra probeerde de interesse nog te wekken met aluminium velgen, een hertekend dashboard en een 90 pk sterke motor. Zelfs een instapversie met vaste koplampen, de SX, bracht geen soelaas. In 1973 viel het doek over een auto waar er minder dan 10.000 exemplaren van werden geproduceerd. Een fractie van de oorspronkelijk geplande productie.

Vandaag

De 530 werd jarenlang aan de kant geschoven, maar nu lijkt hij in de smaak te vallen. Zijn prijsstijging maakt hem iets minder toegankelijk dan vroeger: reken op € 15.000 tot 25.000 voor een exemplaar, afhankelijk van de staat en afwerking. De SX-modellen zijn uiteraard het goedkoopst. De Ford-V4 compenseert zijn gebrek aan spierkracht door een degelijke betrouwbaarheid. De stalen structuur is dan weer gevoelig voor roest. De zeldzame Matra 530 is ook niet de makkelijkste om onderdelen voor te vinden. Vooral specifieke wisselstukken en versnellingsbakonderdelen zijn zeldzaam.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km