Zijn naam doet overwinningen op Le Mans oproepen, zijn weggedrag is geweldig en met zijn targadak rij je met de haren in de wind. Maar toch wordt de Matra 530 nog steeds over het hoofd gezien. Waarom?

Francois Piette
01/02/2018

De Matra 530 is de eerste auto die Matra volledig zelf ontwierp. Hij werd voorgesteld op het salon van Genève in 1967 en viel op door zijn 2+2-opstelling met motor centraal achterin, en door zijn demonteerbare dak. Daarmee mikte hij duidelijk op een jong publiek. Door de weinige plaats in het motorcompartiment moesten de ingenieurs kiezen voor de compactste motoren op de markt: de 1.7 V4 van de Ford Taunus. Dat zou een van de grootste vergissingen zijn…

Argumenten en gebreken

De proletarische motor miste vermogen (met amper 85 pk), maar de specificaties van de Matra mochten er wezen: de motor centraal achterin, vier schijfremmen, wegklapbare koplampen en een zelfdragend stalen platform dat een plastic koetswerk droeg,… niet slecht voor eind jaren 60! De pers was enthousiast over zijn weggedrag en comfort, maar was minder opgetogen over de prestaties: 0-100 km/u in 14,5 seconden was zelfs voor 1967 middelmatig voor een sportwagen.

Evoluties

De 530 was te duur en te traag, en vond dus geen publiek. Toch zette Matra in die tijd successen neer in de racerij, zowel in de Formule 1 als in uithoudingsraces. Maar de saus pakte niet: het publiek werd ook niet warm van het persoonlijke design van het ding. Matra probeerde de interesse nog te wekken met aluminium velgen, een hertekend dashboard en een 90 pk sterke motor. Zelfs een instapversie met vaste koplampen, de SX, bracht geen soelaas. In 1973 viel het doek over een auto waar er minder dan 10.000 exemplaren van werden geproduceerd. Een fractie van de oorspronkelijk geplande productie.

Vandaag

De 530 werd jarenlang aan de kant geschoven, maar nu lijkt hij in de smaak te vallen. Zijn prijsstijging maakt hem iets minder toegankelijk dan vroeger: reken op € 15.000 tot 25.000 voor een exemplaar, afhankelijk van de staat en afwerking. De SX-modellen zijn uiteraard het goedkoopst. De Ford-V4 compenseert zijn gebrek aan spierkracht door een degelijke betrouwbaarheid. De stalen structuur is dan weer gevoelig voor roest. De zeldzame Matra 530 is ook niet de makkelijkste om onderdelen voor te vinden. Vooral specifieke wisselstukken en versnellingsbakonderdelen zijn zeldzaam.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.