Geflopt model: Matra 530, het lelijke eendje?

Zijn naam doet overwinningen op Le Mans oproepen, zijn weggedrag is geweldig en met zijn targadak rij je met de haren in de wind. Maar toch wordt de Matra 530 nog steeds over het hoofd gezien. Waarom?

  • Piette François
  • 01 februari 2018
  • 3.061 weergaven

De Matra 530 is de eerste auto die Matra volledig zelf ontwierp. Hij werd voorgesteld op het salon van Genève in 1967 en viel op door zijn 2+2-opstelling met motor centraal achterin, en door zijn demonteerbare dak. Daarmee mikte hij duidelijk op een jong publiek. Door de weinige plaats in het motorcompartiment moesten de ingenieurs kiezen voor de compactste motoren op de markt: de 1.7 V4 van de Ford Taunus. Dat zou een van de grootste vergissingen zijn…

Argumenten en gebreken

De proletarische motor miste vermogen (met amper 85 pk), maar de specificaties van de Matra mochten er wezen: de motor centraal achterin, vier schijfremmen, wegklapbare koplampen en een zelfdragend stalen platform dat een plastic koetswerk droeg,… niet slecht voor eind jaren 60! De pers was enthousiast over zijn weggedrag en comfort, maar was minder opgetogen over de prestaties: 0-100 km/u in 14,5 seconden was zelfs voor 1967 middelmatig voor een sportwagen.

Evoluties

De 530 was te duur en te traag, en vond dus geen publiek. Toch zette Matra in die tijd successen neer in de racerij, zowel in de Formule 1 als in uithoudingsraces. Maar de saus pakte niet: het publiek werd ook niet warm van het persoonlijke design van het ding. Matra probeerde de interesse nog te wekken met aluminium velgen, een hertekend dashboard en een 90 pk sterke motor. Zelfs een instapversie met vaste koplampen, de SX, bracht geen soelaas. In 1973 viel het doek over een auto waar er minder dan 10.000 exemplaren van werden geproduceerd. Een fractie van de oorspronkelijk geplande productie.

Vandaag

De 530 werd jarenlang aan de kant geschoven, maar nu lijkt hij in de smaak te vallen. Zijn prijsstijging maakt hem iets minder toegankelijk dan vroeger: reken op € 15.000 tot 25.000 voor een exemplaar, afhankelijk van de staat en afwerking. De SX-modellen zijn uiteraard het goedkoopst. De Ford-V4 compenseert zijn gebrek aan spierkracht door een degelijke betrouwbaarheid. De stalen structuur is dan weer gevoelig voor roest. De zeldzame Matra 530 is ook niet de makkelijkste om onderdelen voor te vinden. Vooral specifieke wisselstukken en versnellingsbakonderdelen zijn zeldzaam.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: koop minder nieuwe auto’s

BMW: koop minder nieuwe auto’s

Een gek advies van een autobouwer, maar duurzaam is het wel.

Top 4 van de Renault 5 Turbo!

Top 4 van de Renault 5 Turbo!

Nu de 50ste verjaardag van de R5 stilaan op zijn einde loopt, maken we van de gelegenheid gebruik om nog een laatste keer de meest indrukwekkende versie te belichten aan de hand van 4 iconische versies.

Binnenkort terug rotatiemotoren bij Mazda!

Binnenkort terug rotatiemotoren bij Mazda!

Helaas niet in een sportieve coupé, wel als ‘range extender’ voor de MX-30.

Hyundai blaast zijn mythische Pony Coupé uit 1974 nieuw leven in

Hyundai blaast zijn mythische Pony Coupé uit 1974 nieuw leven in

Een project dat het op poten zet in samenwerking met Giugiaro

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km