Geflopt model: Matra 530, het lelijke eendje?

Zijn naam doet overwinningen op Le Mans oproepen, zijn weggedrag is geweldig en met zijn targadak rij je met de haren in de wind. Maar toch wordt de Matra 530 nog steeds over het hoofd gezien. Waarom?

  • Piette François
  • 01 februari 2018

De Matra 530 is de eerste auto die Matra volledig zelf ontwierp. Hij werd voorgesteld op het salon van Genève in 1967 en viel op door zijn 2+2-opstelling met motor centraal achterin, en door zijn demonteerbare dak. Daarmee mikte hij duidelijk op een jong publiek. Door de weinige plaats in het motorcompartiment moesten de ingenieurs kiezen voor de compactste motoren op de markt: de 1.7 V4 van de Ford Taunus. Dat zou een van de grootste vergissingen zijn…

Argumenten en gebreken

De proletarische motor miste vermogen (met amper 85 pk), maar de specificaties van de Matra mochten er wezen: de motor centraal achterin, vier schijfremmen, wegklapbare koplampen en een zelfdragend stalen platform dat een plastic koetswerk droeg,… niet slecht voor eind jaren 60! De pers was enthousiast over zijn weggedrag en comfort, maar was minder opgetogen over de prestaties: 0-100 km/u in 14,5 seconden was zelfs voor 1967 middelmatig voor een sportwagen.

Evoluties

De 530 was te duur en te traag, en vond dus geen publiek. Toch zette Matra in die tijd successen neer in de racerij, zowel in de Formule 1 als in uithoudingsraces. Maar de saus pakte niet: het publiek werd ook niet warm van het persoonlijke design van het ding. Matra probeerde de interesse nog te wekken met aluminium velgen, een hertekend dashboard en een 90 pk sterke motor. Zelfs een instapversie met vaste koplampen, de SX, bracht geen soelaas. In 1973 viel het doek over een auto waar er minder dan 10.000 exemplaren van werden geproduceerd. Een fractie van de oorspronkelijk geplande productie.

Vandaag

De 530 werd jarenlang aan de kant geschoven, maar nu lijkt hij in de smaak te vallen. Zijn prijsstijging maakt hem iets minder toegankelijk dan vroeger: reken op € 15.000 tot 25.000 voor een exemplaar, afhankelijk van de staat en afwerking. De SX-modellen zijn uiteraard het goedkoopst. De Ford-V4 compenseert zijn gebrek aan spierkracht door een degelijke betrouwbaarheid. De stalen structuur is dan weer gevoelig voor roest. De zeldzame Matra 530 is ook niet de makkelijkste om onderdelen voor te vinden. Vooral specifieke wisselstukken en versnellingsbakonderdelen zijn zeldzaam.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km