Geflopt model: Mercedes 300S, ongelooflijke overdaad

Op de ruïnes van een door de Tweede Wereldoorlog verwoest Duitsland zwoegden ingenieurs en arbeiders hard om het land er weer bovenop te krijgen. Ze wilden snel aantonen dat de natie niets van haar innovatieve inborst was verloren. Bij Mercedes wou men heel eenvoudig de beste auto ter wereld bouwen.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 13 november 2020
  • Divers

Geflopt model: Mercedes 300S, ongelooflijke overdaad

De vandaag nagenoeg vergeten Mercedes 300S (W188) was nochtans een van de meest fabelachtige modellen van zijn tijd. Hij was niet de snelste of ruimste auto op de markt, maar was wel een schitterende demonstratie van de brede knowhow van het merk. En dat was ongetwijfeld ook de kern van het probleem.

3 koetswerkversies, waarvan 2 open

Geflopt model: Mercedes 300S, ongelooflijke overdaad

De 300S werd in 1951 voorgesteld en was toen het topmodel van het merk. Er waren drie koetswerkversies beschikbaar: een magnifieke coupé, een cabriolet waarvan de kap in neergeklapte toestand duidelijk zichtbaar was en een roadster die zijn kap onder een koetswerkpaneel verborg.

F1-inspiratie

Geflopt model: Mercedes 300S, ongelooflijke overdaad

Hij stond op de technische basis van de berline 300, maar zijn ophanging was ontwikkeld voor het F1. Hij beschikte over een krachtige 3.0-zescilinder met 150 pk en een bijzonder rijkelijke uitrusting, met als optie zelfs een… airco. Enkel het platform, met een gescheiden koetswerk, was een teleurstelling in de verder zo flamboyante technische fiche.

Directe injectie

Geflopt model: Mercedes 300S, ongelooflijke overdaad

In 1955 onderging het model een technische make-over: de 300S werd de 300Sc en kreeg de mechanische directe injectie die door de beruchte 300 SL was ingewijd. Het vermogen klom tot 175 pk, wat volstond om de elegante auto van bijna 1,7 ton met verve aan te drijven.

Kwaliteit “über alles”

Geflopt model: Mercedes 300S, ongelooflijke overdaad

De modellen genoten een foutloze assemblage die zelfs vandaag nog verrast en een uitzonderlijke afwerking met de beste beschikbare materialen. Het is duidelijk dat het prijskaartje voor dit wonder duizelingwekkend was: 36.300 DM in 1958 (het laatste productiejaar), of de prijs van twee Cadillacs of een mooie villa. Zoveel geld in een verwoest land, het was bijna pervers. Dit was duidelijk niet het soort auto waar de bevolking nood aan had. In het buitenland werd het model afgerekend op zijn prijs en zijn stijl, die nog te veel aan de vooroorlogse mode deed denken met zijn gescheiden vleugels.

De 300S en Sc waren wel in trek bij kunstenaars en sterren van zijn tijd, maar er zijn er slechts 760 van gemaakt. Vandaag betaal je 350.000 euro voor een 300S tot bijna 800.000 euro voor een 300Sc roadster.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: RM Sotheby's.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km