Geflopt model: Mercedes 300S, ongelooflijke overdaad

Op de ruïnes van een door de Tweede Wereldoorlog verwoest Duitsland zwoegden ingenieurs en arbeiders hard om het land er weer bovenop te krijgen. Ze wilden snel aantonen dat de natie niets van haar innovatieve inborst was verloren. Bij Mercedes wou men heel eenvoudig de beste auto ter wereld bouwen.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 13 november 2020
  • Divers
  • 520 weergaven

Geflopt model: Mercedes 300S, ongelooflijke overdaad

De vandaag nagenoeg vergeten Mercedes 300S (W188) was nochtans een van de meest fabelachtige modellen van zijn tijd. Hij was niet de snelste of ruimste auto op de markt, maar was wel een schitterende demonstratie van de brede knowhow van het merk. En dat was ongetwijfeld ook de kern van het probleem.

3 koetswerkversies, waarvan 2 open

Geflopt model: Mercedes 300S, ongelooflijke overdaad

De 300S werd in 1951 voorgesteld en was toen het topmodel van het merk. Er waren drie koetswerkversies beschikbaar: een magnifieke coupé, een cabriolet waarvan de kap in neergeklapte toestand duidelijk zichtbaar was en een roadster die zijn kap onder een koetswerkpaneel verborg.

F1-inspiratie

Geflopt model: Mercedes 300S, ongelooflijke overdaad

Hij stond op de technische basis van de berline 300, maar zijn ophanging was ontwikkeld voor het F1. Hij beschikte over een krachtige 3.0-zescilinder met 150 pk en een bijzonder rijkelijke uitrusting, met als optie zelfs een… airco. Enkel het platform, met een gescheiden koetswerk, was een teleurstelling in de verder zo flamboyante technische fiche.

Directe injectie

Geflopt model: Mercedes 300S, ongelooflijke overdaad

In 1955 onderging het model een technische make-over: de 300S werd de 300Sc en kreeg de mechanische directe injectie die door de beruchte 300 SL was ingewijd. Het vermogen klom tot 175 pk, wat volstond om de elegante auto van bijna 1,7 ton met verve aan te drijven.

Kwaliteit “über alles”

Geflopt model: Mercedes 300S, ongelooflijke overdaad

De modellen genoten een foutloze assemblage die zelfs vandaag nog verrast en een uitzonderlijke afwerking met de beste beschikbare materialen. Het is duidelijk dat het prijskaartje voor dit wonder duizelingwekkend was: 36.300 DM in 1958 (het laatste productiejaar), of de prijs van twee Cadillacs of een mooie villa. Zoveel geld in een verwoest land, het was bijna pervers. Dit was duidelijk niet het soort auto waar de bevolking nood aan had. In het buitenland werd het model afgerekend op zijn prijs en zijn stijl, die nog te veel aan de vooroorlogse mode deed denken met zijn gescheiden vleugels.

De 300S en Sc waren wel in trek bij kunstenaars en sterren van zijn tijd, maar er zijn er slechts 760 van gemaakt. Vandaag betaal je 350.000 euro voor een 300S tot bijna 800.000 euro voor een 300Sc roadster.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Beelden Tesla Cybertruck prototype gelekt

Beelden Tesla Cybertruck prototype gelekt

Op het forum van de ‘Tesla Cybertruck Owners Club’ zijn foto’s en zelfs een video opgedoken van een compacte Tesla Cybertruck. Het zou gaan om beelden van een prototype dat getoond werd aan werknemers van Tesla.

Alfa Romeo Tonale: afspraak op 8 februari

Alfa Romeo Tonale: afspraak op 8 februari

Het is officieel: één van de meest langverwachte SUV’s wordt binnenkort eindelijk onthuld! Afspraak op 8 februari om de Alfa Romeo Tonale zonder camouflage te ontdekken!

Vergeten model: Mercedes 180 “Ponton”, de ideale eerste oldtimer!

Vergeten model: Mercedes 180 “Ponton”, de ideale eerste oldtimer!

Ben je op zoek naar een betaalbare klassieker waarin je je hele familie kan meenemen, die betaalbaar is en vooral ook bijzonder betrouwbaar? Zoek niet langer, die is de auto voor jou: de Mercedes 180 “Ponton”!

Dit is de mooiste auto van het jaar 2022

Dit is de mooiste auto van het jaar 2022

Dat is toch wat de juryleden van het “Festival Automobile International” vinden. Heel wat andere prijzen, waaronder de mooiste concept car en de mooiste hypercar, werden ook uitgereikt tijdens deze editie 2022.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

3,5 /5 Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Mazda zorgt voor gericht verbeteringen bij zijn compacte ‘2’ voor het modeljaar 2022. We maken van die update gebruik om hem nog eens aan de tand te voelen met de nieuwe e-Skyactiv G 90 micro-hybride onder de motorkap.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Een ex-Schumacher C63 AMG break in jouw garage?

Een ex-Schumacher C63 AMG break in jouw garage?

Hoe het met Michael Schumacher zelf zit, is niet helemaal duidelijk. Maar fans heeft hij in elk geval nog genoeg, en die krijgen nu de kans om één van de auto’s te kopen waar Schumi mee reed.

Dustin Hoffman verkoopt een echte cinemalegende!

Dustin Hoffman verkoopt een echte cinemalegende!

Het is waarschijnlijk één van de meest mythische films van de jaren ‘80. En ook de auto is een echte ster. Cinefielen hebben het al begrepen: het gaat hier om de Buick Roadmaster Cabrio uit 1949 die te zien was in de film Rain Man. Een auto die vandaag nog altijd eigendom is van Dustin Hoffman!

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

Durf jij hem kopen, deze 911 Turbo S met… 333.300 km op de teller?

Durf jij hem kopen, deze 911 Turbo S met… 333.300 km op de teller?

Gekocht in Nederland, ingeschreven in Slovakije, maar eigendom van een landgenoot die er maar liefst 333.300 km mee reed sinds hij deze Porsche 911 Turbo S in 2016 in ontvangst nam. Nu wordt hij geveild door Bonhams. Durf jij hem kopen?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 36.127

Diesel, Automaat

€ 49.990
2022
18 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2021
50 km

Benzine, Manueel

€ 33.590
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 26.290
2020
8.887 km

Benzine, Manueel

€ 24.500
2019
12.679 km

Benzine, Automaat

€ 26.900
2022
999 km

Diesel, Manueel

€ 9.499
2014
69.122 km